هشدار امریکا به اسراییل: حجم کمک‌ بشری را به غزه افزایش دهید یا با خطر قطع کمک تسلیحاتی روبرو می‌شوید

عکس آرشیف از کاروان کمک‌های بشری که در انتظار یافتن اجازهٔ ورود به غزه است.

حکومت ایالات متحده به اسراییل هشدار داده است که در جریان ۳۰ روز آینده اجازه دهد که حجم کمک‌های بشری به غزه افزایش یابد، یا هم با خطر از دست دادن کمک‌های تسلیحاتی امریکا روبرو خواهد شد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه و لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده در نامه‌ای که روز یکشنبه نگاشته و ارسال شده است، به همتایان اسراییلی شان هشدار داده اند که تغییر باید رونما شود.

این نامه که سیاست ایالات متحده را در قبال کمک‌های بشری و انتقال تسلیحات بازگویی می‌کند، در حالی به اسراییل ارسال شده است که وضعیت در شمال غزه رو به وخامت نهاده و بر اساس گزارش‌ها اسراییل حملهٔ هوایی را بر یک شفاخانه در مرکز غزه انجام داده است که منجر به کشته شدن کم از کم چهار نفر و آتش‌سوزیی شده است که در آن بیش از ۲۰ نفر به شدت دچار سوختگی شده اند.

یک مقام ارشد وزارت دفاع ایالات متحده روز سه شنبه ۱۵ اکتوبر (۲۴ میزان) گفت که بلینکن و آستن پس از مشاهدهٔ کاهش ارسال کمک‌های بشری به نیازمندان غزه، این نامه را به همتایان اسراییلی شان فرستاده اند. این مقام که نخواست نامش گرفته شود، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که نامهٔ مشابه بلینکن که در ماه اپریل به اسراییل ارسال شده بود سبب پاسخ سازنده و "اقدام جدی از جانب اسراییل" شده بود.

در این نامه نگاشته شده است که برای اینکه اسراییل واجد شرایط دریافت کمک نظامی خارجی شود، باید سطح کمک‌های بشری به غزه به کم از کم ۳۵۰ لاری در یک روز افزایش یابد، اسراییل وقفه‌های اضافی را برای انتقال کمک بشری ایجاد کرده و تدابیر امنیتی محلات امداد بشری را بیشتر کند.

یک مقام اسراییلی تایید کرد که یک نامه از آدرس بلینکن و آستن به وزیران دفاع و خارجهٔ اسراییل ارسال شده است، اما در مورد محتوای آن جزییات نداد. این مقام که نخواست نامش گرفته شود، تایید کرد که ایالات متحده نگرانی خود را در مورد وضعیت بشری در غزه ابراز کرده و به خاطر افزایش آن بر مقام‌های اسراییلی فشار وارد کرده اند.

این نامه در حالی ارسال می‌شود که مقام‌های حکومت ایالات متحده پیش از این باربار به گونهٔ شفاهی خواستار کاهش عملیات تهاجمی اسراییل شده و تاکید کرده اند که بمباردمان نظامیان اسراییلی سبب تلفات غیرنظامیان در غزه شده و خطر شعله‌ور شدن یک جنگ گسترده‌تر منطقه‌ای را بیشتر کرده است.

در این نامه که یک خبرنگار اکسیوس نسخه‌ای از آن را نشر کرده، از اقدامات اخیر نیروهای اسراییلی، "به شمول جلوگیری از واردات تجارتی، انکار یا بازداشتن ۹۰ درصد محموله‌های بشری و دیگر محدودیت‌ها" ابراز نگرانی شده است.

حکومت ایالات متحده همزمان با حمایت خلل ناپذیر از اسراییل، از متحدان و بزرگترین دریافت کنندگان مساعدت‌های نظامی امریکا می‌خواهد که زمینه را برای حل بحران بشری در غزه فراهم کنند.

گروه‌های امدادرسان بشری هراس دارند که مبادا رهبران اسراییل به هدف به فاقگی کشاندن حماس، طرحی را منظور کنند تا جریان کمک‌های بشری به شمال غزه به کلی متوقف شد، اقدامی که به گفتهٔ آنان صدها هزار فلسطینی را که مایل یا قادر به ترک خانه‌های شان نیستند، با کمبود غذا، آب، دوا و مواد سوخت روبرو خواهد کرد.

ملل متحد هفتهٔ گذشته گفت که در چند ماه گذشته جریان کمک‌های بشری به غزه به کمترین حد رسیده است.

با اینحال، نهاد اسراییلی که عبور کمک‌های بشری را به غزه تسهیل می‌کند، قطع جریان کمک‌های بشری را به شمال غزه انکار کرده است.

مقام‌های امریکایی گفته اند که نامهٔ بلینکن و آستن به همتایان اسراییلی شان ارسال شده است تا به آنان در مورد مکلفیت‌های شان بر اساس قوانین بشردوستانهٔ بین‌المللی و مکلفیت قانونی حکومت ایالات متحده برای تضمین انتقال بدون ممانعت مساعدت بشری امریکا یادآوری کند.

پس از آنکه گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ بر اسراییل حمله کرده و به گفتهٔ مقام‌های اسراییلی، افزون بر کشتن حدود ۱۲۰۰ نفر، کم و بیش ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند، اسراییل در بیش از یک سال گذشته غزه را آماج حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده است.

مقام‌های صحی غزه بدون تفکیک جنگجویان از غیرنظامیان گفته اند که در حملات اسراییل نزدیک به ۴۲ هزار نفرکشته شده اند.

بر اساس آمار پروژهٔ هزینه‌های جنگ در دانشگاه براون ایالات متحده، از آغاز جنگ در غزه تا کنون، واشنگتن کم از کم ۱۷.۹ میلیارد دالر کمک نظامی به اسراییل فراهم کرده است. این پول اسراییل را در زمینهٔ فراهم آوری تسلیحات برای عملیات بر ضد گروه حماس در غزه و گروه حزب‌الله در لبنان کمک کرده است. هرچند شمار زیاد حملات اسراییل، غیرنظامیان را در غزه و لبنان هدف قرار داده است.