جیک سالیوان: آزادی پنج امریکایی از زندان‌های ایران هنوز هم در مسیر خود قرار دارد

دو شهروند امریکایی که هنوز هم در حبس خانگی در ایران به سر می‌برند

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید، روز سه شنبه ۲۲ اگست (۳۱ اسد) گفت که ایالات متحده به این باور است که توافق ایران برای آزادی پنج شهروند امریکایی هنوز هم در مسیر خود قرار دارد، اما از ارایه هر گونه جدول زمانی اجتناب کرد.

سالیوان از طریق یک کنفرانس خبری آنلاین به خبرنگاران گفت:‌ ''ما باور داریم که همه چیز بر اساس درک که ما از ایران داریم، پیش می رود. من جدول زمانی دقیقی برای شما ندارم، زیرا هنوز مراحلی وجود دارد که باید واضح شود. اما معتقدیم که این [آزادی شهروندان امریکایی از محابس ایران] در مسیر خود باقی می ماند."

یک روز پیش از این،‌ حکومت ایران روز دوشنبه ۲۱ اگست گفت که تبادلهٔ زندانیان که با ایالات متحده توافق شده است، ممکن دو ماه طول بکشد؛ اما نحوهٔ این توافق با مخالفت شماری از سناتوران امریکایی مواجه شده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران، در یک کنفرانس خبری گفت:‌ "یک چارچوب زمانی خاص توسط مقامات ذیربط اعلام شده است و حداکثر دو ماه را در بر خواهد گرفت تا این روند تکمیل شود."

تهران و واشنگتن در اوایل ماه اگست به توافقی دست یافتند که بر اساس آن، ایران متعهد به رهایی پنج شهروند امریکا شد. علاوه بر این، ایالات متحده توافق کرد تا شش میلیارد دالر از دارایی‌های ایران را که در کوریای جنوبی نگهداری می شود، آزاد کند. در عین حال، پنج امریکایی در نهایت اجازه خواهند یافت تا ایران را ترک کنند.

به تعقیب آن، ایران به تاریخ ۱۰ آگست چهار زندانی امریکایی را که در محبس اوین نگهداری می‌شدند، به حبس خانگی منتقل کرد. زندانی پنجمی از قبل در حبس خانگی به سر می‌برد.

ایالات متحده و ایران در مسایل مختلف از جمله برنامهٔ غنی‌سازی یورانیم که از آن در ساخت سلاح هسته‌ای کار گرفته می‌شود،‌ حمایت تهران از تندروان شیعه در منطقه و دخالت ایران در شرق میانه اختلاف دارند.

اما در صورتی که ایران این پنج شهروند امریکایی را از قید آزاد کند، این اقدام می‌تواند تا اندازه‌ای تنش میان دو کشور را کاهش بدهد.

شهروندان امریکایی ایران تبار که اجازه یافته از زندان اوین به حبس خانگی بروند، شامل سیامک نمازی ۵۱ ساله،‌ عماد شارگی ۵۸ ساله و همچنین مراد تهباز ۶۷ ساله می‌شود. تهباز طرفدار محیط زیست است که شهروندی بریتانیا را نیز دارد.

هویت فرد چهارمی که از زندان اوین به حبس خانگی انتقال یافته است، تا حالا اعلام نشده است. هویت فرد پنجمی که از قبل در حبس خانگی قرار داشت، نیز تا حالا برملا نشده است.

بسیاری از کشورهای غربی از جمله ایالات متحده بارها به شهروندان دو تابعیتی هشدار داده‌اند که سفر به ایران مخاطره‌آمیز است و از آنان خواسته‌اند با سفر به ایران، حتا برای دید و بازدیدهای خانوادگی، خود را به خطر نیندازند.