امریکا می گوید نخستین محموله کمک‌های اولیه از طریق بندر شناور وارد نوار غزه شد

بندر شناور که ایالات متحده برای ارسال کمک های بشردوستانه مردم نوار غزه اعمال کرده است

پس از تکمیل ساخت یک بندر شناور توسط اردوی ایالات متحده، روز جمعه ۱۷ می (۲۸ ثور) نخستین محموله کمک‌های بشردوستانه حامل غذا و سایر آذوقه برای فلسطینی‌ها به نوار غزه رسید.

این بندر شناور ساخت قوای نظامی ایالات متحده می‌تواند تا ۱۵۰ لاری کمک‌های بشردوستانه را روزانه برای مردم غزه فراهم کند، مردمی که از بیش از هفت ماه در جنگ گیر مانده‌اند و نیاز اشد به کمک‌های بشر دوستانه دارد.

این کمک‌ها در حالی به غزه انتقال یافته که ازحملات تهاجمی اسراییل بر ضد گروه حماس در نوار غزه بیش از هفت ماه سپری می‌شود. با وجود انتقاد‌های شدید بین المللی، اسراییل در این اواخر حملات زمینی خود را در منطقه رفح، واقع در جنوب اسراییل نیز آغاز کرده است، جایی که صدها هزار فلسطینی از شمال غزه به این منطقه نسبتا امن پناه آورده‌اند.

با اینحال، ایالات متحده و گروه های امدادرسان هشدار داده‌اند که این بندر شناور نمی‌تواند جایگزین کمک‌های بشردوستانه از طریق زمین باشد و تمام مواد کمکی از جمله غذا، آب و مواد سوخت به نوار غزه را که نیاز اشد به آن می‌رود، فراهم کند. قبل از آغاز جنگ، روزانه به طور اوسط بیش از ۵۰۰ لاری مواد وارد نوار غزه می‌شد.

موفقیت عملیات به دلیل خطر حملات شبه نظامیان، مشکلات لوژستیکی و کمبود فزاینده مواد سوخت نا مشخص است، زیرا اسراییل پس از حملات گروه حماس در هفتم اکتوبر سال گذشته، نوار غزه را به شدت در محاصره قرار داده است.

در حملات تندروان حماس بر جنوب اسراییل، نزدیک به ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و این گروه ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفت. اسراییل نیز در یک اقدام تلافی‌جویانه، حملات گسترده زمینی و هوایی بر ضد حماس در نوار غزه را آغاز کرد. به گفته وزارت صحت غزه، در حملات اسراییل کم و بیش ۳۶ هزار نفر کشته شده‌اند که اکثر آنان زنان و کودکان می‌باشند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) با نشر اعلامیه‌ای گفت که کمک‌های بشردوستانه ساعت ۰۹:۰۰ صبح جمعه به وقت محلی وارد نوار غزه شد، اما هیچ نیروی ایالات متحده در این عملیات سهم نگرفت.

سنتکام در این اعلامیه گفت:‌"این یک تلاش جاری و چند ملیتی برای رساندن کمک‌های اضافی به غیرنظامیان فلسطینی در غزه از طریق یک دهلیز دریایی است که کاملا ماهیت بشردوستانه دارد و شامل کالاهایی می‌شود که از سوی شماری از کشور‌ها و سازمان‌های بشردوستانه اهدا شده است.‌"

وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرد که بندر شناور موقت به منظور افزایش ارسال‌ کمک‌های بشردوستانه به غزه روز پنجشنبه ۱۶ می (۲۷ ثور) در ساحل غزه استقرار یافته است.
این بندر شناور که اردوی ایالات متحده کار ساخت آن را در ماه اپریل آغاز کرد، دست‌کم ۳۲۰ میلیون دالر هزینه برداشته است. هدف از اعمار این بندر شناور، افزایش کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینی‌ها در نوار غزه است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، طرح‌ ساخت این بندر را در اوایل ماه مارچ پس از آن اعلام کرد که اسراییل مانع ورود کمک‌های بشری به غزه از طریق گذرگاه‌های مرزی از جمله گذرگاه رفح شد.

سازمان‌های بین المللی از جمله ملل متحد بار‌ها هشدار داده‌اند که اکثریت ۲.۴ میلیون نفر ساکن در غزه در آستانه قحطی قرار دارند و اگر کمک‌های بشردوستانه به موقع فراهم نشود،‌ فاجعه انسانی در این ساحه رخ خواهد داد.

سازمان ملل متحد استدلال کرده است که باز کردن گذرگاه‌های زمینی و اجازه دادن به لاری‌های کمک‌رسان بیشتر به غزه تنها راه برای جلوگیری از بحران انسانی است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.