نامزدان معاونیت ریاست جمهوری امریکا در یک مناظره اختلافات شان را برجسته کردند

تم والز و جیمر دیوید ونس در جریان مناظرۀ سه شنبه شب در ایالت نیویارک

تم والز، معاون تکت انتخاباتی کاملا هریس، نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، سه‌شنبه شب اول اکتوبر (۱۰ میزان) در نخستین مناظره با جیمز دیوید ونس، معاون تکت انتخاباتی دونالد ترمپ، نامزد جمهوریخواه در انتخابات امریکا، روی مسایل مختلف از جمله بحران شرق میانه، مهاجرت، مالیات‌، سقط جنین، تغییرات اقلیمی و اقتصاد به شدت اختلاف نظر داشتند، اما از حملات شخصی اجتناب کردند.

این دو رقیب که در جریان مبارزات انتخاباتی به شدت به یکدیگر تاخت و تاز کرده‌اند، در جریان مناظره سه‌شنبه شب در برابر همدیگر لحن صمیمانه‌ای داشتند . آنان به جای حمله به یکدیگر، از نامزدهای خود، یعنی کاملا هریس از حزب دموکرات و دونالد ترمپ از حزب جمهوریخواه دفاع کردند.

ونس پرسشی را مطرح کرد که چرا کاملا هریس در دورهٔ خدمت خود در حکومت جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، برای رسیدگی به مشکل تورم، مهاجرت و اقتصاد اقدامات بیشتری انجام نداده است. او خط حمله‌ای ثابت را پیگری کرد که ترمپ در مناظره ماه گذشته با هریس نتوانست به طور موثر از آن استفاده کند.

ونس گفت: "اگر کاملا هریس چنین پلان‌های بزرگ برای رسیدگی به مشکلات طبقهٔ متوسط دارد، باید آنها را همین حالا انجام بدهد ، نه زمانی که درخواست ارتقا می‌دهد، بلکه در وظیفهٔ که مردم امریکا سه و نیم سال پیش به او داده‌اند."

در مقابل، والز ترمپ را به عنوان یک رهبر "بی‌ثبات" توصیف کرد که اولویت را به میلیاردرها داده است. او انتقاد‌های ونس را در مورد مهاجرت به سمت خودش برگرداند و به ترمپ حمله کرد، زیرا او در اوایل سال روان میلادی جمهوریخواهان در کانگرس را زیر فشار قرار داد تا لایحه امنیت مرزی دو حزبی را کنار بگذارند.

والز در مورد مهاجرت‌های غیرقانونی به ایالات متحده گفت: "بسیاری ما می‌خواهیم این مسله را حل کنیم. دونالد ترمپ چهار سال فرصت داشت تا این کار را انجام بدهد، او به شما-امریکایی‌ها- وعده داد که این کار تا چه اندازه آسان خواهد بود."

مناظره معاونین دو تکت انتخابات ریاست جمهوری امریکا که به صورت زنده از طریق تلویزیون سی‌بی‌اس بخش می‌شد،‌ در حالی صورت گرفت که بحران شرق میانه پس از آن تشدید یافت که اسراییل روز سه‌شنبه حملات خود را در جنوب لبنان آغاز کرد، حملاتی که موجب شد تا ایران در یک اقدام تلافی‌جویانه، اسراییل را آماج حملات میزایلی قرار بدهد.

والز گفت که ترمپ برای رسیدگی به منازعات فزاینده "بسیار بی‌ثبات" است و بیش از حد با مردان قدرتمند همدلی می‌کند. در مقابل، ونس تاکید کرد که ترمپ در دورهٔ ریاست‌ جمهوری خود جهان را امن‌تر کرد.

ونس در پاسخ به این پرسش که آیا از حملۀ پیشگیرانۀ اسراییل بر ضد ایران حمایت می‌کند یا نه، گفت که به قضاوت اسراییل اعتماد دارد. اما والز به صورت مستقیم به این سوال پاسخ نداد.

والز، ۶۰ ساله، والی لیبرال مینسوتا ، و ونس، ۴۰ ساله، سناتور محافظه کار ایالت اوهایو، در مورد موضوعات مختلف که ایالات متحده با آن دست و پنجه نرم می‌‌کند، دیدگاه‌های کاملاَ متضاد را ارایه کردند.

ترمپ که در جریان مناظره در حال تماشای این مناظره تلویزیونی بود،‌ گاهی تا دو بار در یک دقیقه با عصبانیت در شبکۀ اجتماعی "تروث سوشیل" خود پست می‌گذاشت.

این دو رقیب در جریان مناظره تلاش کردند تا در آخرین مناظره قبل از انتخابات ریاست‌ جمهوری پنجم نومبر از خود تاثیر ماندگاری به جا بگذارند.

برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند که مناظره‌های معاونین رییس ‌جمهور می‌تواند آتشین باشند، اما به صورت عموم تاثیری بر نتیجه انتخابات ندارند. اما حتا یک تغییر جزیی در افکار عمومی می‌تواند در روز انتخابات-پنجم نومبر-تعیین‌کننده باشد.

ونس قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ از ترمپ انتقاد کرده بود، اما در جریان این مناظره از وی دفاع کرد.

این نامزد تکت انتخاباتی جمهوریخواه گفت: "در مورد دونالد ترمپ اشتباه کردم. او افزود که به برخی از گزارش رسانه‌ها در مورد سوابق ترمپ باور کرده بود که بعداَ به گفتهٔ او،‌ مشخص شد که 'ساختگی و غیرصادقانه' بود. اما مهم‌تر از همه، دونالد ترمپ چیزی برای مردم امریکا ارایه کرد."

والز همچنین از ترمپ به دلیل نقش او در انتصاب سه قاضی محکمهٔ عالی ایالات متحده انتقاد کرد که به تصمیم محکمه برای لغو حق سقط جنین در سراسر کشور پیوستند.

محکمه عالی ایالات متحده به تاریخ ۲۴ جون ۲۰۲۲ یک حکم تقریباَ نیم قرنی را که بر اساس قانون اساسی حق سقط جنین را برای افراد تضمین می کرد،‌ کنار گذاشت و تصمیم گیری در مورد اجازه یا عدم اجازه سقط جنین را به ایالت های امریکا واگذار کرد.

والز گفت که دونالد ترمپ چنین کار را آغاز کرد و به خاطر انتصاب قضات که تصمیم تاریخی ۱۹۷۲ محکمۀ عالی ایالات متحده را لغو کرد، افتخار می‌کند.

ونس که به خاطر موقف‌گیری محافظه‌کارانه‌اش در مورد سقط جنین مشهور است، روز سه‌شنبه در این مورد لحن معتدل‌تری داشت. او با آنکه در گذشته از ممنوعیت سراسری سقط جنین حمایت کرده بود، در مناظره سه‌شنبه شب گفت که از آن حمایت نمی‌کند. ونس افزود که ترمپ به این نظر است که هر ایالت باید تصمیم بگیرد که آیا سقط جنین را محدود کند یا نه.