پریگوژین: قوای ما به عقب بر می‌گردد

ییفگینی پریگوژین، رییس گروه واگنر

ییفگینی پریگوژین، رییس گروه واگنر، روز شنبه ۲۴ جون (سوم سرطان) گفت که به خاطر جلوگیری از خونریزی به نیروهای زیر امرش دستور داده تا به عقب برگردند.

رییس گروه واگنر همچنین گفته است که اهمیت وضعیت را درک می‌کند و نمی‌خواهد "خون روس‌ها را بریزد."

این اظهارات پریگوژین پس از بیان شد که بر اساس گزارش‌ها، نیروهای گروه واگنر پس از ورود به شهر ورونژ به سرعت به سمت مسکو پیشروی کردند.

پریگوژین در مورد دستور عقب گشتن نیروهایش گفته است نیروهای خود را دوباره به کمپ‌ها بر می‌گرادند. پیش از ورود به قلمرو روسیه، نیروهای گروه واگنر در منطقه بخموت اوکراین در مقابل نیروهای کیف قرار داشتند.

در همین حال، الکساندر لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس که متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه است، گفته است که با پریگوژین مذاکره کرده است تا به خاطر کاهش تنش، به تحرک نیروهایش در قلمرو روسیه خاتمه بدهد.

ریاست جمهوری بلاروس با نشر اعلامیه‌ای گفته است که "ییفگینی پریگوژین پیشنهاد رییس جمهور الکساندر لوکاشینکو را برای متوقف کردن تحرکات افراد مربوط به گروه واگنر در قلمرو روسیه پذیرفته است." در این اعلامیه همچنین آمده است که این اقدام موجب کاهش تنش می‌شود.

مقام‌های روسیه تا حالا در مورد این اظهارات رییس گروه واگنر تبصره نکرده اند.

اما پیش از این،‌ ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز شنبه پس از آن به رییس گروه واگنر، هشدار داد که آقای پریگوژین روز جمعه با نشر یک رشته از ویدیوها و پیام‌های صوتی سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه، را به دستور حملهٔ راکتی بر پایگاه نظامیان این گروه متهم کرد، اتهامی که از سوی وزارت دفاع روسیه رد شده است.

رییس جمهور پوتین در جریان سخنرانی تلویزیونی‌ در واکنش به اظهارات و عملکرد پریگوژین گفت:‌" این ضربه‌ای به روسیه و مردم ما است و اقدامات ما برای دفاع از میهن در برابر چنین تهدیدی جدی خواهد بود. همه کسانی که به صورت عمدی در راه خیانت قدم گذاشتند، قیام مسلحانه را تدارک دیدند و راه سیاه نمایی و تروریستی را در پیش گرفتند، به طور قطعی مجازات خواهند شد، هم در برابر قانون و هم به مردم ما پاسخگو خواهند بود."

رییس گروه واگنر، روز جمعه با نشر مجموعه‌ای از ویدیوها و پیام‌های صوتی سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه روسیه، را متهم کرد که دستور حملهٔ راکتی بر پایگاه نظامیان این گروه را صادر کرده و افزود که نیروهایش اکنون شویگو را در یک شورش مسلحانه مجازات خواهند کرد و از اردوی روسیه خواست که مقاومت نکنند.

پیش از این،‌پریگوژین در یک پیام صوتی دیگر متعهد شده بود که تمام اقدامات لازم را برای سرنگونی رهبری نظامی این کشور در مسکو انجام خواهد داد.