کرملین رییس گروه واگنر را به 'شورش مسلحانه و دامن زدن به جنگ داخلی' متهم کرد

ییفگینی پریگوژین، رییس گروه واگنر

پس از آن که رییس گروه واگنر، شرکت خصوصی امنیتی روسی، روز جمعه ۲۳ جون (دوم سرطان) کرملین را به چالش کشید و خواستار شورش مسلحانه به هدف برکناری وزیر دفاع روسیه شد، ادارۀ امنیت فدرال روسیه (FSB) تحقیقات جنایی را علیه او آغاز و او را "به شورش مسلحانه و دامن زدن به جنگ داخلی" متهم کرد.

ییفگینی پریگوژین، رییس گروه واگنر، روز جمعه با نشر مجموعه‌ای از ویدیوها و پیام‌های صوتی سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه را متهم کرد که دستور حملهٔ راکتی بر پایگاه نظامیان این گروه را صادر کرده است.

پریگوژین گفت که نیروهایش اکنون شویگو را در یک شورش مسلحانه مجازات خواهند کرد و از اردوی روسیه خواست که مقاومت نکنند.

رییس گروه واگنر گفت: "این یک کودتای نظامی نیست، بلکه یک راهپیمایی عدالت است."

وزارت دفاع روسیه انجام حملهٔ راکتی بر پایگاه این گروه را تکذیب کرده، اما کمیتهٔ ملی ضد تروریزم که بخشی از ادارهٔ امنیت فدرال روسیه است، گفت که پریگوژین به اتهام فراخوان شورش مسلحانه مورد بازجویی قرار خواهد گرفت.

ادارهٔ امنیت فدرال روسیه از جنگجویان واگنر خواسته است تا پریگوژین را دستگیر کنند و از پیروی از "دستورات جنایتکارانه و خائنانه" او خود داری کنند.

این اداره اظهارات پریگوژین را "خنجر از پشت به سربازان روسیه" خوانده و گفته است که اظهارات او به منزله دامن زدن به جنگ داخلی مسلحانه در روسیه است.

کرملین گفته است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، از ادعاهای پریگوژین مطلع شده و "اقدامات لازم در حال انجام است."

با آنکه پریگوژین متحد نزدیک رییس جمهور روسیه است،‌ او پیش از این، از مقامات روسی، به خصوص از سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه، و والری گراسیموف، لوی درستیز قوای مسلح روسیه، به کرات انتقاد کرده و آنها را به "خیانت" متهم کرده و مسوول "ده‌ها هزار" کشته و زخمی جنگجویان روسی در اوکراین خوانده است.

تا اکنون در مورد این اتهامات پریگوژین، وزیر دفاع و لوی درستیز قوای مسلح روسیه به گونهٔ علنی تبصره نکرده اند.

خبرگزاری تاس روسیه گفته است که کرملین تهدید پریگوژین را جدی گرفته و پولیس ضد شورش و گارد ملی را برای تشدید تدابیر امنیتی به تاسیسات کلیدی مسکو از جمله ادارات دولتی و زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل فرستاده است.

لوی سارنوال روسیه گفته است که تحقیقات جنایی موجه است و اتهامات شورش مسلحانه تا ۲۰ سال حبس دارد.

پریگوژین ۶۲ ساله، در دههٔ ۱۹۸۰ میلادی به جرم دزدی و سرقت در جاده‌ها، به نه سال زندان محکوم شده بود. اما پس از آنکه روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ تهاجم نظامی خود را بر اوکراین آغاز کرد، او بار دیگر به صفت رییس گروه واگنر وارد صحنه شد و در شدیدترین درگیری‌ها علیه نیروهای اوکراینی جنگید.

پریگوژین در بیانیه‌ای اواخر روز جمعه گفت که آماده بود با وزارت دفاع سازش کند، اما "آنها ما را خیانتکارانه فریب دادند."

وزارت دفاع روسیه از تمامی قطعات دواطلبان خواسته است تا پایان ماه جاری با این وزارت قرارداد امضا کنند، اما پریگوژین که اختلافاتش با وزارت دفاع به سال‌ها قبل برمی‌گردد، از اجرای آن سرباز زده بود.

پریگوژین گفت: "آنها به پایگاه ما حمله کردند و تعداد زیادی از جنگجویان ما، همرزمان ما را کشتند."

او ادعا کرد که شویگو شخصاً به مقر نظامی روسیه در شهر جنوبی روستوف-آن-دون رفت تا حمله به واگنر را هدایت کند و سپس "بزدلانه" فرار کرد.

او گفت: "شرارتی که توسط رهبری نظامی کشور بوجود آمده، باید متوقف شود."

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری اسوشتید پرس و فرانس پرس استفاده شده است.