وزیر داخلهٔ پاکستان: مهاجرین افغان را که اسناد دارند، اخراج نمی‌کنیم

سرفراز بگتی، وزیر داخله حکومت موقت پاکستان، گزارش‌ها مبنی بر بدرفتاری نیروهای امنیتی این کشور با مهاجرین افغان را رد کرد و گفت که مهاجرین افغان دارای کارت مهاجرت از پاکستان اخراج نمی‌شوند.

بگتی روز دوشنبه ۱۳ نومبر (۲۲ عقرب) هنگام ارایه معلومات در مورد روند اخراج مهاجرین افغان به مجلس سنای این کشور گفت که تا کنون حدود ۳۰۰هزار مهاجر افغان فاقد مدرک اقامت از پاکستان به کشور شان برگشته اند.

به گفتۀ سرفراز بگتی، تنها ۸۰۰۰ نفر از مهاجرین افغان را حکومت پاکستان اخراج کرده و بقیه داوطلبانه آن کشور را ترک کرده اند.

بگتی گفت: "با مهاجرین افغان دارای مدارک اقامت برخورد نمی‌شود، فقط علیه مهاجرین غیرقانونی (فاقد سند اقامت) اقدام صورت می‌گیرد و دولت پاکستان می‌خواهد به این [مسله] غیرقانونی پایان دهد".

حکومت موقت پاکستان در اوایل ماه اکتوبر اعلام کرد که اتباع خارجی که بدون مدارک اقامت در آن کشور زیست دارند، که اکثراً شهروندان افغانستان اند، باید تا اول نومبر داوطلبانه آن کشور را ترک کنند، در غیر آن، بازداشت شده و به کشورهای شان باز گردانده می‌شوند.

سرپرست وزارت داخلۀ پاکستان در مجلس سنای کشورش از اخراج مهاجرین دفاع کرد و گفت: "قانون پاکستان می‌گوید که تبعۀ غیرقانونی باید بازداشت شود، زندانی شود، پرونده برایش ساخته شود و از کشور اخراج شود".

بگتی گفت که حکومت پاکستان برای ایجاد سهولت برای این مهاجرین، نه آنها را زندانی می‌کند و نه به محکمه می‌کشاند، بلکه آنها را در مراکز موقت نگه می‌دارد تا طی دو یا سه شب به کشورشان بازگردانده شوند.

پیش از این، جان اچکزی، سرپرست وزارت اطلاعات ایالت بلوچستان در یک کنفرانس خبری در شهر کراچی گفته بود که حکومت موقت فیصله کرده که پس از اخراج مهاجرین غیرقانونی، مهاجرین دارای اسناد را نیز اخراج کند.

همچنان از اوایل ماه نومبر گزارش‌هایی مبنی بر یورش به مهاجرین در شهرهای مختلف پاکستان منتشر شده و در برخی مناطق نیز مواردی رخ داده است که مهاجرین بازداشت‌شده در مراکز موقت کارت مهاجرت خود را به خبرنگاران نشان داده اند. اما آنها باز هم بازداشت شده اند.

سرفراز بگتی با تایید مشکلات مربوط به بازگشت مهاجرین گفت: "زمانی که مردم به این وسعت بازگردند، کمبودهایی در انتظامات به وجود می‌آید".

با آنکه ملل متحد و گروه‌های مدافع حقوق بشر خواستار بازنگری تصمیم پاکستان و توقف روند اخراج اجباری مهاجرین شده است، حکومت سرپرست این کشور تا اکنون به این تقاضاها پاسخ نداده و گفته است که این تصمیم بر اساس قوانین داخلی پاکستان اتخاذ شده است.

حکومت طالبان نیز از پاکستان خواسته است که روند اخراج اجباری مهاجرین افغان را متوقف کرده و به افغان‌های مهاجر وقت بدهد تا آن کشور را ترک کنند. اخراج اجباری مهاجرین افغان از پاکستان سبب تنش در روابط افغانستان و پاکستان شده است.

مقام‌های پاکستانی ناامنی و خشونت‌های فزاینده در آن کشور را با مهاجرین افغان ربط داده و مدعی شده اند که پس از مسلط شدن طالبان در افغانستان، "رویدادهای تروریستی در پاکستان ۶۰ درصد و حملات انتحاری ۵۰۰ درصد افزایش" یافته است.

با اینحال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در تازه‌ترین واکنش به ادعاهای مقام‌های پاکستانی گفته است که افغانستان مسوولیت تامین امنیت در پاکستان را نداشته و به گفتۀ او، پاکستان نباید بار ناکامی‌های خود را به دوش افغانستان بیاندازد.

به گفتۀ مجاهد، اینکه پس از رویکار آمدن حکومت طالبان در افغانستان، خشونت و ناامنی در پاکستان افزایش یافته است، دلیل شده نمی‌تواند که حکومت طالبان در آن دست داشته است.