قصر سفید:‌ بایدن و سوناک به حمایت از اوکراین و ایستادگی در برابر روسیه و چین توافق کردند

از راست به چپ، ریشی سوناک،‌ صدراعظم جدید بریتانیا، و جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و ریشی سوناک، صدراعظم جدید بریتانیا،‌ روز سه‌شنبه ۲۵ اکتوبر (سوم عقرب) توافق کردند تا برای حمایت از اوکراین و ایستادگی در برابر چین و روسیه یکجا باهم دیگر کار کنند.

قصر سفید گفته است که رهبران دو کشور ساعاتی پس از‌‌ آن برای نخستین بار با هم صحبت کردند که سوناک، سومین صدراعظم بریتانیا در سال جاری شد.

آقای سوناک پس از آن به کرسی صدارت بریتانیا رسید که لیز تراس، صدراعظم پیشین بریتانیا، صرف پس از ۴۹ روز تصدی این کرسی از سمت‌اش استعفا کرد و بحران اقتصادی بریتانیا را به صدراعظم کنونی واگذار کرد.

قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای گفته است که رهبران دو کشور در جریان این صحبت بر "رابطهٔ ویژه" که میان ایالات متحده و بریتانیا وجود دارد، تاکید کردند و گفتند که آنان یکجا با هم برای پیشبرد امنیت و رفاه جهانی کار خواهند کرد.

بر اساس این اعلامیه، رهبران این دو کشور علاوه بر حمایت از اوکراین، تاکید کردند که روسیه را به خاطر تهاجم نظامی‌اش بر اوکراین ''حسابده'' قرار بدهند.

قصر سفید گفته است که بایدن و سوناک همچنین توافق کردند تا به "چالش که از سوی چین مطرح شده است، رسیدگی" کنند. ایالات متحده، چین را در صحنهٔ جهان رقیب جغرافیای، سیاسی و اقتصادی خود تلقی می‌کند.

پیش از این، دفتر صدراعظم بریتانیا نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که صدراعظم جدید آن کشور با رییس جمهور ایالات متحده در مورد همکاری دوجانبه و در سطح منطقه به شمول اقیانوس هند و آرام صحبت کردند. در این اعلامیه همچنین آمده است که رهبران دو کشور در مورد مسایل ایرلند شمالی نیز صحبت کردند.

بریتانیا یک متحده عمدهٔ اروپایی ایالات متحده برای حمایت نظامی از اوکراین به شمار می‌رود. ایالات متحده و بریتانیا تلاش می‌کنند تا تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین را که در فبروری سال روان میلادی آغاز شد، دفع کنند.