بحران در روسیه؛ قصر سفید: اوضاع را زیر نظر داریم

وسایط نظامی در جاده‌های شهر روستوف

پس از آن که رییس گروه واگنر، شرکت امنیتی خصوصی روسیه، خواستار "شورش مسلحانه" علیه مقامات دفاعی آن کشور شد، قصر سفید روز جمعه ۲۳ جون (دوم سرطان) گفت که اوضاع روسیه را زیر نظر دارد.

آدم هاج، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، گفت که جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده، از موضوع آگاه است و "ما وضعیت را زیر نظر داریم و با متحدان و شرکا در مورد این تحولات مشوره خواهیم کرد."

ییفگینی پریگوژین، رییس گروه واگنر، روز جمعه با نشر مجموعه‌ای از ویدیوها و پیام‌های صوتی سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه روسیه، را متهم کرد که دستور حملهٔ راکتی بر پایگاه نظامیان این گروه را صادر کرده و افزود که نیروهایش اکنون شویگو را در یک شورش مسلحانه مجازات خواهند کرد و از اردوی روسیه خواست که مقاومت نکنند.

وزارت دفاع روسیه انجام حملهٔ راکتی بر پایگاه این گروه را تکذیب کرده، و ادارهٔ امنیت فدرال روسیه پریگوژین را به فراخوان شورش مسلحانه متهم کرده و از جنگجویان واگنر خواسته است تا پریگوژین را دستگیر کنند و از پیروی از "دستورات جنایتکارانه و خاینانه" او خود داری کنند.

پریگوژین در یک پیام صوتی تازه روز شنبه ۲۴ جون (سوم سرطان) به وقت روسیه متعهد شد که تمام اقدامات لازم را برای سرنگونی رهبری نظامی این کشور در مسکو انجام خواهد داد.

او در این پیام صوتی گفته است که "ما به پیش می رویم و تا پایان خواهیم رفت" و افزوده که "ما هر چیزی را که بر سر راه ما قرار گیرد، نابود خواهیم کرد".

پریگوژین بدون ارایهٔ مدرکی ادعا کرده است که نیروهایش از اوکراین به منطقه روستوف در جنوب روسیه که مقر فرماندهی اردوی روسیه برای مناطق جنوبی است و همچنین بر جنگ در اوکراین نظارت دارد، وارد شده اند. او همچنین گفته است که با مقاومت سربازان جوان در پسته‌های بازرسی مواجه نشده‌اند و نیروهایش "علیه کودکان نمی‌جنگند."

او از روس‌ها خواسته است تا به نیروهای او بپیوندند و رهبر نظامی مسکو را مجازات کنند.

کرملین روز شنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، به طور منظم در مورد تنش‌های در حال گسترش بین گروه واگنر و وزارت دفاع، مطلع می‌شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در اظهاراتی که توسط خبرگزاری های روسی منتشر شد، گفت: "خدمات امنیتی، ادارات مجری قانون، یعنی وزارت دفاع، اداره امنیت فدرال روسیه، وزارت داخله و گارد ملی به طور مداوم و شبانه روزی به رییس جمهور گزارش می دهند."

خبرگزاری تاس روسیه گفته است که کرملین تهدید پریگوژین را جدی گرفته و تدابیر امنیتی را در مسکو و روستوف-آن-دون تشدید کرده است.

پیش از این، پریگوژین باوجودیکه یک متحد نزدیک ولادیمیر پوتین است، از مقامات روسی، به ویژه از سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه و والری گراسیموف، لوی درستیز قوای مسلح روسیه، به کرات انتقاد کرده و آنها را مسوول "ده‌ها هزار" کشته و زخمی جنگجویان روسی در اوکراین خوانده است.