زیلینسکی: برخی کشور‌های غربی از آموزش پیلوت‌های اوکراینی برای جت‌‌های اف-۱۶ پا پس می‌کشند

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، روز شنبه اول جولای (۱۰ سرطان) برخی از شرکای غربی کیف را متهم کرد که آنان مایل نیستند پیلوت‌های کیف پرواز جت‌های جنگی اف-۱۶ را آموزش ببینند.

زیلینسکی این اظهارات را زمانی بیان کرد که پدرو سانچز، صدراعظم اسپانیا، مصروف دیدار از کیف، پایتخت اوکراین است. رییس جمهور اوکراین در حالی که سانجز در کنارش بود،‌ خطاب به برخی از کشور‌های غربی گفت: " آیا آنان درک درستی دارند که اوکراین چه زمانی می تواند اف-۱۶ را دریافت کند؟"

رییس جمهور اوکراین همچنین گفت که "هیچ برنامه‌ای برای ماموریت های آموزشی [جت‌های اف-۱۶] وجود ندارد. اعتقاد بر این دارم که برخی از شرکا پای خود را عقب می‌کشند. چرا این کار را انجام می دهند؟ من نمی دانم."

پدرو سانچز، صدراعظم اسپانیا که مصروف بازدید از کیف، پایتخت اوکراین است،‌ گفته است که اتحادیهٔ اروپا از اوکراین حمایت می‌کند.

صدراعظم اسپانیا گفت:‌ "ما از مردم اوکراین تا زمانی حمایت می‌کنیم که صلح به اروپا برگردد."

کشورهای غربی از جمله ایالات متحده گفته اند که به اوکراین طیاره‌های جنگی اف-۱۶ امریکایی را فراهم خواهند کرد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ به تاریخ ۱۹ می سال روان میلادی در نشست سران گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان (جی-۷) گفت که واشنگتن از فراهم کردن جنگنده‌های پیشرفتهٔ اف-۱۶ برای اوکراین و برنامهٔ آموزشی پیلوت‌های این کشور حمایت خواهد کرد.

روسیه در واکنش به فراهم‌آوری جت‌های اف-۱۶ برای اوکراین گفته است این اقدام پای امریکا را به گونهٔ‌ مستقیم به جنگ اوکراین می‌کشاند.

اما جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید گفته است که با وجود نگرانی‌‌های روز افزون روی این موضوع، قصر سفید مطمین است که اوکراین به تعهد‌اش پابند خواهد ماند و از طیاره‌های جنگی اف-۱۶ برای حمله بر خاک روسیه استفاده نخواهد کرد.

مقام‌های غربی گفته اند که آموزش‌ جت‌های جنگی اف -۱۶ساخت امریکا برای پیلوت‌های اوکراینی در اروپا انجام خواهد شد و دوره آموزش تکمیلی آن ماه‌ها زمان نیاز دارد. کارشناسان امریکایی سریع‌ترین زمان مورد نیاز برای تکمیل آموزش جت‌های اف-۱۶ را حدود ۱۸ ماه تخمین زده‌اند.