لینک های دسترسی

Breaking News

مصر برای برقراری آتش‌بس میان حماس و اسراییل، هیاتی را به اسراییل اعزام کرد


 عباس کمال، رییس استخبارات مصر
عباس کمال، رییس استخبارات مصر

دو مقام مصری روز جمعه ۲۶ اپریل (هفتم ثور) گفتند که حکومت آن کشور یک هیات عالیرتبه را به این امید به اسراییل اعزام کرده تا آتش‌بس میان اسراییل و گروه حماس برقرار شود.

این دو مقام در عین حال، در مورد احتمال حملات تهاجمی اسراییل بر شهر رفح هشدار داده‌اند، مناطقی که با مصر هم‌مرز استند، اقدامی که ممکن سبب فاجعه و بی ثباتی در منطقه شود.

به گفته‌ یک مقام مصر که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، عباس کمال، رییس استخبارات آن کشور، در راس هیات مصری به اسراییل سفر کرده و پلان دارد تا در مورد ''دیدگاه نو'' به منظور توافق آتش‌بس پایدار میان اسراییل و گروه حماس صبحت کند.

با طولانی شدن جنگ و افزایش تلفات، فشا‌رهای بین المللی بر اسراییل و گروه حماس افزایش یافته تا این دو جناح متخاصم به آتش‌بس توافق کنند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و رهبران ۱۷ کشور دیگر روز پنج‌شنبه ۲۵ اپریل (ششم ثور) از گروه حماس خواستند تا آتش‌بس پیشنهاد شده با اسراییل را بپذیرد و گروگانان را فوراً رها کند.

قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای گفت که این توافق موجب آتش‌بس فوری و دراز مدت در غزه خواهد شد؛ وضعیتی که کمک‌های بیشتر ضروری بشری به غزه را تسهیل بخشیده و در نهایت سبب پایان درگیری‌ها خواهد شد.

به گفته یک مقام مصری، گفتگو‌های روز جمعه بر تبادله شماری از گروگان‌ها از نزد گروه حماس و آزادی زندانیان فلسطینی تمرکز خواهد داشت. برگشت شمار قابل ملاحظه بی جا شدگان به خانه‌های شان در شمال غزه با حد اقل محدودیت بخشی از این گفتگو‌ها است.

این مقام مصر گفته است که امیدوار است که مذاکرات به هدف توافق بزرگتر و پایان جنگ ادامه یابد.

مصر که در جنگ میان اسراییل و گروه حماس نقش میانجی را دارد، تلاش می‌کند تا میان جناج درگیر سازشی به وجود بیاید تا به خواست‌های عمده دو طرف پاسخ بدهد.

حماس گفته است که از خواست خود مبنی بر آتش‌بس دایمی و خروج کامل نیروهای اسراییلی عقب‌نشینی نمی‌کند، اما اسراییل هر دو خواست را رد کرده است.

اسراییل گفته است که عملیات نظامی را تا شکست کامل حماس ادامه می‌دهند و پس از آن نیز نیروهای نظامی خود را در غزه حفظ خواهد کرد.

باسم نعیم، یکی از مقامات حماس در پاسخ به سوالی به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت:‌ "از جناح ما چیزی جدیدی وجود ندارد."

مقامات اسراییلی می‌گویند که حماس در حملهٔ هفتم اکتوبر ۱۱۶۰ نفر را کشت و حدود ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفت که شماری از آنان در جریان آتش‌بس موقت ماه نومبر آزاد شدند.

این در حالی است که مقامات صحی در غزه می‌گویند که در حملات انتقامجویانهٔ اسراییل بر غزه تا اکنون بیش از ۳۴۰۰۰ نفر کشته شده اند که اکثریت شان غیر نظامیان اند.

گروه

XS
SM
MD
LG