لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌های بین المللی پس از گزارش حمله اسراییل به ایران


نیروهای نظامی ایران در نزدیک تاسیسات هسته‌ای ایران در اصفهان
نیروهای نظامی ایران در نزدیک تاسیسات هسته‌ای ایران در اصفهان

ساعاتی پس از گزارش حمله اسراییل بر ولایت اصفهان ایران، جایی که پایگاه‌های نظامی و تاسیسات هسته‌ای ایران موقعیت دارد، جامعه بین المللی واکنش نشان داده است.

در پی گزارش حملات اسراییل بر شهر اصفهان ایران،‌ انتونیو گوتیرش، منشی عموم ملل متحد، خواهان پایان دادن به ''چرخه خطرناک انتقام‌گیری در شرق میانه'' شد.

استفن دوجاریک، سخنگوی گوتیرش، با نشر اعلامیه‌ای گفت که منشی عمومی ملل متحد،‌ هرگونه اقدام تلافی‌جویانه را محکوم می‌کند و خواهان همکاری جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از گسترش بیشتر تنش‌ها است که به گفته او، می‌تواند پیامدهایی ویران‌کننده را برای منطقه و جهان داشته باشد.

انتونی بلینکن،‌ وزیر خارجه ایالات متحده، روز جمعه گفت که امریکا در حمله صبح وقت اسراییل در داخل ایران دخیل نبوده است. اما این دپلومات ارشد ایالات متحده از تایید گزارش‌ها مبنی بر اینکه واشنگتن از پلان اسراییل اندکی قبل از حمله مطلع شده بود،‌ خودداری کرد.

لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است: "چین با هرگونه اقدامی که تنش‌ها را تشدید کند، مخالف است و به ایفای نقش سازنده برای کاهش تنش اوضاع ادامه خواهد داد."

رافایل گروسی، رییس ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی، تایید کرده است که به تاسیسات هسته‌ای ایران هیچ آسیبی نرسیده و از همه جناح‌ها خواسته است تا از حد اکثر بردباری کار بگیرند. او همچنین بار دیگر تکرار کرد که تاسیسات هسته‌ای نباید هیچگاهی آماج حملات نظامی قرار بگیرد. گروسی در رسانه اجتماعی ایکس نوشته است که ''اداره انرژی اتمی اوضاع را از بسیار نزدیک دنبال می‌کند."

وزارت امور خارجه عمان گفته است که آن کشور تنش‌ها در منطقه را زیر نظر دارد و گزارش حمله نظامی اسراییل به شهر اصفهان ایران را محکوم می‌کند.

در این اعلامیه آمده است که ''عمان یکبار دیگر از جامعه بین المللی می‌خواهد تا به عوامل و ریشه منازعه از طریق دیالوگ، دپلوماسی و راه حل‌های سیاسی رسیدگی کند و بر تلاش‌های آتش‌بس در غزه تمرکز کند و برای حل مساله فلسطین به قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های ملل متحده برای رسیدن به یک توافق عادلانه و پایدار متوسل شود."

اورسلا فون درلاین، رییس کمیسیون اروپا، در واکنش به این گزارش گفته است: "ما باید هر کار ممکن را انجام بدهیم تا همه جناح‌ها برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه از بردباری کار بگیرند...کاملاً نیاز است که منطقه باثبات بماند و همه جناح‌ها از اقدام بیشتر اجتناب کنند.''

اما ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا به ایران تاخت و تاز کرده و گفته است که اسراییل حق دفاع از خود را دارد.

سوناک افزود: "ما رگبار میزایل خطرناک و بی باکانه ایران علیه اسراییل در روز شنبه را محکوم کرده ایم و اسراییل کاملا حق دفاع از خود را داد. اما زمانی که [این هفته] با صدراعظم بنیامین نتنیاهو صحبت کردم،‌ برایش گفتم که به صورت کل تشدید قابل ملاحظه تنش‌ها به نفع هیچ کسی نیست. آنچه ما می خواهیم شاهد آن باشیم این است که سرهای آرام در سراسر منطقه حاکم باشد.''

انتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا، در جزیره کاپری، جایی که میزبان نشست وزیران خارجه گروه جی‌۷ یا هفت اقتصاد بزرگ جهان است،‌ به خبرگزاری رای نیوز آن کشور گفت: "ما از همه دعوت می‌کنیم محتاط باشند تا از تشدید تنش جلوگیری کنند.'' این دپلومات ارشد ایتالیا همچنین گفته است که وارد کردن ضربات متقابل و تشدید تنش [بین اسراییل و ایران ] باید متوقف شود.

گروه

XS
SM
MD
LG