لینک های دسترسی

Breaking News

واقعات ملاریا در پاکستان پس از سیلاب‌های مدهش سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است


بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، پاکستان پس از سیلاب های مصیبت بارسال ۲۰۲۲ شاهد افزایش بی سابقه وقایع ملاریا بوده است. کارشناسان می گویند تغیر اقلیم عامل عمده این افزایش می‌باشد.

پاکستان دربین آن دسته از کشور های شرق بحیره مدیترانه قرار دارد که بیشترین وقایع ملاریا در آن ثبت شده است.

یاسر محمود که دریک شفاخانه در اسلام آباد از مدت یک هفته بدینسو بخاطر ابتلا به بیماری ملاریا مورد مراقبت قرار گرفته است، می‌گوید که پس ازاینکه علایم مرض در او شدیدتر شد به شفاخانه مراجعه کرد. او گفت:"بدنم بسیار ضعیف شده است وقتی سرفه می کنم تمام بدنم درد می کند زیاد راه رفته نمی‌توانم و نمی‌توانم زیاد گپ بزنم چون دردم زیادمی‌شود و گلونم را درد می گیرد."

نائله تبسم، داکتر معالج ملاریا در شفاخانه کپیتال هاسپیتال اسلام آباد می‌گوید که خطر این بیماری برای افراد میانسال زیاد است. او افزود: "ملاریا بر افراد در هر سن و سال تاثیر می‌کند، کودکان وبزرگسالان به آن مبتلا می‌شوند، اما برای افراد میانسال تا حدی خطرناک است بخاطریکه ملاریا به مغز آنها تاثیر می کند و این نوع ملاریا را ملاریای مغزی می گویند."

فرهان علی، داکتر دیگر در شفاخانه کپیتال هاسپیتال اسلام آباد می‌گوید که عفونت های امراض پشه ملاریا وقتی بیشتر می‌شود که پشه ها جای برای تولید نسل پیدا کنند. او افزود: "از شروع فصل بارنده گی بخصوص در ماه می که بیشتر بارنده گی است، آب در جاهای مختلف جمع می‌شود و باعث شیوع وقایع ملاریا می گردد. ملاریا مرض ساری است و از پشه ها به انسان‌ها منتقل می‌شود. به همین خاطر آب های ایستاده، جاهای کثیف یا عقب یخچال‌ها و درخت‌ها بیشتر باعث شیوع مرض می گردد."

آبهای ایستاده مشکل عمده پس از سیلاب های سال ۲۰۲۲ است. کارشناسان می گویند تغییر اقلیم تا حدی باعث بدتر شدن سیلاب ها شده است.

به اساس آمار سازمان جهانی صحت به اثر سیلاب‌های سال ۲۰۲۲، پاکستان از سال ۱۹۷۳ بدینسو با بدترین نوع شیوع ملاریا روبرو شده است. در سال ۲۰۲۲ حدود ۲.۶ میلیون نفر به ملاریا مبتلا شدند در حالیکه این رقم در سال ۲۰۲۱، نیم میلیون نفر بود.

داکتر الن شپیرا، مشاور سازمان جهانی صحت در بخش ملاریا به صدای امریکا گفت: "وقایع که در سالهای گذشته ما شاهد بوده ایم، حتی تا صد فیصد افزایش یافته است. مناطقی قبلاً وجود داشت که متاثر نشده بود، اما اکنون به آنجا نیز سرایت کرده است، بخصوص ایالت‌های بلوچستان و سند."

مقامات محلی در پاکستان می‌گویند که مانند سال‌های قبل در حد توانایی خود بر ضد شیوع مرض ملاریا مقابله می‌کنند و دواپاشی ضد پشه ملاریا امسال نیز انجام خواهد شد.

گروه

XS
SM
MD
LG