لینک های دسترسی

Breaking News

کرملین: قوای حافظ صلح روسی از قره‌باغ بیرون می‌شوند


کاروان نیروهای حافظ صلح روسیه در قره‌باغ (عکس آرشیف)
کاروان نیروهای حافظ صلح روسیه در قره‌باغ (عکس آرشیف)

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز چهارشنبه ۱۷ اپریل (۲۹ حمل) گفت که نیروهای حافظ صلح روسی در حال بیرون شدن از قره‌باغ اند.

رسانهٔ دولتی آذربایجان نیز گزارش داده است که نیروهای روسی که بر اساس توافق صلح به وساطت مسکو میان آذربایجان و ارمنستان در قره‌باغ مستقر شده بودند، از این ساحه بیرون می‌شوند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، در صحبت با خبرنگاران گزارش‌ها در مورد خروج نیروهای روسیه را از قره‌باغ تایید کرد، اما جزییات بیشتری ارایه نکرد.

با اینحال، ریاست جمهوری آذربایجان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در یک نشست "به سطح عالی میان مسکو و باکو" این تصمیم اتخاذ شده است.

رسانهٔ دولتی آذربایجان از قول حکمت حاجیوف، مشاور سیاست خارجی ریاست جمهوری آن کشور، نگاشته است : "روند [خروج قوای روسی] از قبل آغاز شده است. وزارت‌های دفاع آذربایجان و روسیه اقدامات ضروری را انجام می‌دهند."

به دنبال شش هفته جنگ خونین میان نیروهای آذربایجانی و جدایی طالبان ارمنی در قره‌باغ، توافق صلح میان ارمنستان و آذربایجان با میانجی‌گری روسیه امضا شد که بر اساس آن حدود ۲۰۰۰ نظامی روس به عنوان نیروی حافظ صلح در قره‌باغ مستقر شدند.

در سپتمبر سال گذشته، آذربایجان عملیات تهاجمی را بر قره‌باغ انجام داد و این ساحه را تصرف کرد که منجر به مهاجرت گستردهٔ ارمنی‌تباران ساکن در آنجا شد.

قره‌باغ از سوی جامعهٔ بین‌المللی به صفت خاک آذربایجان به رسمیت شناخته می‌شود، اما اکثر جمعیت آن ارمنی تباران بود و پیش از آنکه آذربایجان آن را تصرف کند، برای نزدیک به سه دهه از سوی جدایی‌طلبان طرفدار ارمنستان اداره می‌شد.

مناقشه بر سر قره‌باغ که در آن روسیه از آذربایجان حمایت کرد، موجب نارضایتی ارمنستان، متحد سنتی و دیرینهٔ مسکو، شده است.

نیکول پاشینیان، صدر اعظم ارمنستان، همواره گفته است که مسکو در برابر پرخاشگری آذربایجان، از ارمنستان حمایت نکرد. او در یک اقدام اعتراضی عضویت کشورش را در سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه، به تعلیق درآورد.

ارمنستان همچنان برخلاف میل روسیه، عضو محکمهٔ بین‌المللی جرایم شد، محکمه‌ای که به خاطر تهاجم روسیه بر اوکراین، حکم دستگیری ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، را صادر کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG