لینک های دسترسی

Breaking News

چین به شهروندانش: هرچه زودتر از افغانستان بیرون شوید


هوتل چینی‌ها در ساحهٔ شهر نو کابل
هوتل چینی‌ها در ساحهٔ شهر نو کابل

پس از حملهٔ روز گذشته بر یک هوتل در شهر کابل که شهروندان چینی در آن اقامت دارند، بیجینگ امروز ۱۳ دسمبر (۲۲ قوس) از شهروندان چین خواست تا هرچه زودتر از افغانستان بیرون شوند.

وانگ وینبین، سخنگوی وزارت خارجهٔ چین دلیل این پیشنهاد را وضعیت امنیتی در افغانستان عنوان کرد. او گفت که در حملهٔ روز گذشته در کابل پنج شهروند چین زخمی شدند.

پس از حملهٔ مهاجمان مسلح که به گفتهٔ شاهدان عینی با انفجارات آغاز شد، ذبیح الله مجاهد،‌ سخنگوی حکومت طالبان گفت که در آن حمله تنها دو شهروند خارجی در حالی زخمی شدند که خود را از منزل بالا پرتاب کردند.

شاخهٔ خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش مسوولیت این حمله را پذیرفته و با نشر خبرنامه‌ای در رسانه‌های اجتماعی ادعا کرده است که هدف حمله مهاجمان ''کمونست‌های چینی و عناصر طالبان" بوده است که به ادعای این گروه، در این رویداد ۳۰ نفر کشته و زخمی شده اند.

مجاهد در یک تویت نوشت که همه مهمانان موجود در هوتل نجات داده شدند و سه مهاجم کشته شد. اما چین از طالبان خواسته است تا در جستجو و نجات اتباع این کشور از هیچ تلاشی دریغ نورزند و در خصوص این حمله تحقیقات همه جانبه انجام دهند.

سخنگوی وزارت خارجۀ چین گفت که از طالبان می‌خواهد تا حمله کنندگان را شدیداً مجازات کنند و تدابیر امنیتی شهروندان و سازمان‌های چینی را در افغانستان جداً تقویت کنند.

او افزود که بیجینگ مخالف هر نوع تروریزم بوده و مراتب همدردی خود را در پیوند به کشته شدن پولیس نظامی طالبان در این حمله، ابراز می‌کند. اما طالبان در مورد کشته شدن اعضای این گروه در جریان حملهٔ دیروز معلومات ارایه نکرده اند.

پیش از حملهٔ روز گذشته، چین از طالبان خواسته بود تا به امنیت سفارت این کشور در کابل توجه بیشتر مبذول دارد.

ایالات متحده نیز حملهٔ روز گذشته را تقبیح کرده از طالبان خواست تا بر تعهدات خود مبنی بر مبارزه با تروریزم عمل کنند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفت که واشنگتن وضعیت در افغانستان را از نزدیک نظارت می‌کند و به حمایت‌اش از مردم افغانستان ادامه می‌دهد.

شاخهٔ خراسان گروه داعش هفتهٔ گذشته مسوولیت گلوله‌باری بر سفارت پاکستان در کابل را نیز برعهده گرفته بود که در آن یک محافظ سفارت زخمی شد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های رویترز و فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG