لینک های دسترسی

Breaking News

سفیر چین خواستار تامین امنیت سفارت آن کشور در کابل شد


دیدار وانگ یو، سفیر چین در کابل با شیر محمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان
دیدار وانگ یو، سفیر چین در کابل با شیر محمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان

حدود دو هفته پس از حملۀ مسلحانه بر سفارت پاکستان در کابل، سفیر چین از مقام‌های حکومت طالبان خواسته است که برای تامین امنیت نمایندگی‌ سیاسی آن کشور در افغانستان تلاش کنند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی این وزارت با نشر خبرنامه‌ای از دیدار وانگ یو، سفیر چین در کابل با شیر محمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت امور خارجهٔ حکومت طالبان خبر داده است.

در خبرنامه آمده است: "سفیر چین از امنیت سراسری در افغانستان اظهار خرسندی نمود و خواهان توجه بیشتر امارت اسلامی در تامین امنیت نمایندگی سیاسی این کشور در کابل شد."

به گفتۀ وزارت خارجۀ حکومت طالبان، ستانکزی به سفیر چین در کابل اطمینان داده است که تامین امنیت نمایندگی‌های سیاسی کشورها در افغانستان در اولویت آنان قرار دارد.

سفیر چین در کابل در حالی بر تامین امنیت سفارت آن کشور در کابل تاکید کرده که دو فرد مسلح داعش در تلاش برای ترور شارژدافیر پاکستان، به تاریخ دوم دسمبر (۱۱ قوس)‌ بر سفارت این کشور در کابل گلوله‌باری کردند که در نتیجهٔ آن یک محافظ پاکستانی سفارت زخمی شد.

پیش از آن، ماه سپتمبر سال روان میلادی گروه داعش مسوولیت یک حمله در نزدیکی سفارت روسیه در کابل را بر عهده گرفت که در آن شش نفر، به شمول دو دپلومات‌ روسی، کشته شدند.

برخی از تحلیل‌گران افغان باور دارند که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، حضور بسیاری از گروه‌های تروریستی در این کشور بیشتر شده و نگرانی سفیر چین در این باره "قابل درک" است.

علیم داد علیم، کارشناس مسایل سیاسی روز دوشنبه ۱۲ دسمبر (۱۲ قوس) به صدای امریکا گفت که حملات اخیر بر سفارت روسیه و پاکستان در کابل ضعف طالبان در تامین امنیت نهادهای دپلوماتیک در افغانستان را نشان می‌دهد و آنان توان تامین امنیت سفارت خانه‌های خارجی در کابل و کارمندان آنان را ندارند.

آقای علیم افزود: "کشورها در افغانستان منافع متناقض خود را دارند، یعنی تضاد منافع کشورهای جهان و منطقه در افغانستان است. هر کشور و هر جریانی در پی تضعیف رقبا و حریفان شان استند که از همین جریان‌های تروریستی استفاده می‌کنند و بر علیۀ منافع رقیب خود، کار می‌گیرند."

بریالی نصرتی، تحلیلگر افغان به صدای امریکا گفت که نه تنها چین، بلکه بسیاری از کشورهای منطقه، نگران وضعیت امنیتی بر سفارت‌خانه‌ها و دپلومات‌های شان در افغانستان هستند.

آقای نصرتی افزود که چین از حملات مشابه علیه سفارت و دپلومات‌هایش در کابل نگران است و به همین دلیل مقام‌های چینی بر طالبان فشار می‌آورند تا آنان در تامین امنیت شان تلاش کنند.

شماری از کشورها مانند چین، روسیه، ایران، اوزبیکستان و پاکستان پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان، سفارت‌های شان را در این کشور فعال نگهداشته‌ و هم‌چنان نمایندگان طالبان را در سفارت خانه‌های افغانستان پذیرفتند.

تا کنون هیچ کشوری به شمول چین حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است اما، این کشور، پس از خروج نیروهای نظامی ایالات متحدۀ امریکا و فروپاشی حکومت قبلی، ظاهراً تمایل ویژه‌ به برقراری روابط دوستانه با افغانستان تحت حاکمیت طالبان دارد.

XS
SM
MD
LG