لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان مطیع‌الله ویسا، فعال آموزش دختران را در کابل دستگیر کردند


نیروهای امنیتی طالبان روز دوشنبه ۲۷ مارچ (هفتم حمل) مطیع‌الله ویسا، بنیانگذار انجمن "راه قلم" و یکی از فعالان حقوق آموزش دختران را در شهر کابل دستگیر کردند.

عطاالله ویسا، بردار مطیع‌الله ویسا، در مصاحبه‌ای با صدای امریکا تایید کرد که نیروهای طالبان برادرش را از مسجد به زور سلاح و بدون ارایهٔ دلیل دستگیر کردند و وی را به محل نا معلومی انتقال دادند. به گفتهٔ ویسا، طالبان ویسا ۳۰ ساله را از ناحیهٔ پنجم منطقهٔ‌ خوشحال مینه از مسجد" ویس قرنی" با خود بردند.

ویسا گفت:‌ " امروز ساعت پنج بجهٔ دیگر برادرم، مطیع‌الله ویسا به مسجد رفته بود. پس از ادای نماز، وقتی از مسجد بیرون می‌شود، افراد طالبان با دو موتر می‌آیند، او را زولانه می‌کنند و با خود می برند؛ معلوم نیست به کجا بردند. مسوولیت از اینها [طالبان] است."

ویسا افزود که او با طالبان به تماس شده است،‌ اما هیچ یک از مقامات طالبان پاسخ نداده که مطیع‌الله ویسا را به کجا برده اند.

عطاالله ویسا و مطیع‌الله ویسا،‌ در سال ۲۰۰۹ میلادی انجمن ''راه قلم'' را در افغانستان ایجاد کردند که بیشتر فعالیت این نهاد در بخش آموزش متمرکز بوده است.

ویسا در پاسخ به این پرسش که دلیل بازداشت شدن برادرش چیست، گفت: "دلیل‌ را نمی‌دانم. ما فقط برای ملت خود، حقوق انسانی،‌ نسل آیندهٔ افغانستان یک تیم داریم و تعلیم را برای همه می‌خواهیم. شاید دلیل همین باشد که برای نسل آیندهٔ افغانستان تعلیم می‌خواهیم."

به گفتهٔ ویسا،‌ برادرش در گذشته نیز با تهدید و اخطار‌‌ها مواجه بود و انتظار چنین وضعیت را داشت، زیرا نه تن از همکارانش در گذشته نیز بازداشت شده بودند، اما ویسا می‌گوید که از دادخواهی برای حق آموزش مردم در افغانستان دست نمی‌کشد.

مطیع‌الله ویسا چند ماه پیش سفری به بروکسل، پایتخت بلجیم، داشت و به گفتهٔ برادرش هدف این سفر اشتراک در کنفرانس آموزش برای همه بود که از سوی'' انستیتوت صلح'' برگزار شده بود.

ویسا در فبروری سال روان میلادی تصاویری از دیدارش با مقام‌‌های اروپایی از جمله وزیر خارجهٔ‌ بلجیم را در صفحهٔ فیسبوک خود نشر کرده بود.

بیشتر پست‌های ویسا در رسانه‌های اجتماعی به آموزش به ویژه اهمیت آموزش دختران متمرکز است.

در آخرین پست فیسبوک مطیع‌الله ویسا که یک روز پیش از بازداشت‌اش نشر شده ویدیویی است که در آن شماری از زنان و دختران با حمل کردن شعار‌هایی برای حق آموزش دختران در یک اتاق تجمع کرده بودند.

ریچارد بنیت،گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در تویتی به دستگیری ویسا واکنش نشان داد و گفته است که از بازداشت این حامی حقوق آموزش دختران نگران است.

مقامات طالبان تا اکنون در مورد دستگیری و بازداشت ویسا تبصره نکرده اند. اما مقامات این گروه در گذشته نیز فعالان حقوق بشر، آزادی بیان، ژورنالستان، دختران معترض را که با خاطر حق آموزش دست به اعتراض زدند، دستگیر و بازداشت کرده اند.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، مکاتب دخترانۀ بالاتر از صنف ششم را تا "امر ثانی" تعطیل کرده و همچنان در ماه دسمبر ۲۰۲۲، دختران و زنان را از ادامۀ تحصیل در پوهنتون‌ها نیز تا "اطلاع ثانی" منع کردند.

این گروه تعهد کرده است که به زودی دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها را به روی دختران و زنان باز می‌کند، اما با وجودی که نزدیک به ۲۰ ماه از حکمرانی طالبان سپری می‌شود، هنوز هم دختران از ادامۀ آموزش و تحصیل محروم اند.

جامعه بین المللی و نهاد های حامی حقوق بشر بر محدودیت آموزش دختران در افغانستان بار ها انتقاد کرده اند. طالبان این ممنوعیت را موقتی عنوان کرده و گفته اند که روی نصاب تعلیمی و ''محیط مناسب تحصیلی مطابق شریعت اسلامی" برای دختران کار می‌کنند.

XS
SM
MD
LG