لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان شرط گذاشت؛ پیوستن سویدن به ناتو در بدل عضویت ترکیه در اتحادیۀ اروپا  


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، امروز دهم جولای (۱۹سرطان) گفت که از درخواست سویدن برای کسب عضویت ناتو به شرطی حمایت خواهد کرد که راه برای عضویت ترکیه در اتحادیۀ اروپا باز شود.

رییس جمهور ترکیه گفت رهبرانی که جلو عضویت ترکیه را در اتحادیۀ اروپا گرفته اند، از وی می‌خواهند که از درخواست سویدن برای کسب عضویت ناتو حمایت کند.

اردوغان افزود: "تقریباً تمامی اعضای ناتو، اعضای اتحادیۀ اروپا اند. اکنون خطاب به این کشورها می‌گویم، کشورهایی که ترکیه را مجبور کرده اند برای بیش از ۵۰ سال انتظار بکشد، و یک بار دیگر در ویلنیوس آنان را مخاطب قرار خواهم داد. نخست، راه عضویت ترکیه به اتحادیۀ اروپا را باز کنید، پس از آن ما راه را برای سویدن خواهیم گشود، همانگونه که برای فنلند گشودیم."

اردوغان گفت که در جریان صحبت تلیفونی به جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، نیز این شرط را ابراز کرد.

جو بایدن، پیش از سفر به بریتانیا با رجب طیب اردوغان، تماس گرفت تا راه را برای موافقت انقره با پیوستن سویدن با ناتو هموار کند. سویدن نمی‌تواند بدون منظوری ترکیه عضویت ناتو را کسب کند.

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید گفت: "نمی‌توانم مشخص کنم که این رویداد چقدر نزدیک یا چقدر دور است، تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که ما معتقدیم سویدن باید هر چه زودتر به عضویت ناتو درآید. ما معتقدیم، باید راهی برای انجام این کار وجود داشته باشد."

این در حالی است که کشورهای غربی عضو ناتو فشارها را بر انقره را افزایش داده بودند تا از درخواست سویدن پیش از آغاز نشست روز سه شنبه این پیمان در لتوانیا حمایت کند.

اردوغان حد اقل در دو مورد سوختن نسخۀ‌های از قرآن در سویدن به استاکلهم هشدار داده و گفته بود که با چنین اقدامات از انقره توقعات خیرخواهانه نداشته باشد.

قرار است اردوغان امروز با اولف کریسترسون، صدر اعظم سویدن، در شهر ویلنیوس لتوانیا ملاقات کند.

عضویت در اتحادیۀ اروپا

ترکیه برای بار نخست در سال ۱۹۸۷ برای کسب عضویت اتحادیۀ اروپا پیشنهاد داد. این کشور در سال ۱۹۹۹ کاندید اتحادیۀ اروپا شد و در سال ۲۰۰۵ رسماً مذاکرات عضویت این اتحادیه را آغاز کرد.

اما این مذاکرات در سال ۲۰۱۶ به دلیل نگرانی‌های اروپایی‌ها پیرامون وضعیت حقوق بشری در ترکیه متوقف شد.

اردوغان گفت که به اعضای ناتو خواهند گفت: "کشورما توقعات دارد. ما با این توقعات بیش از این سازش کرده نمی‌توانیم. بیش از ۵۰ سال است [که انتظار می‌کشیم]. ما ترکیه هستیم، نه یک کشور عادی."

رییس جمهور ترکیه پیش از این گفته بود که سویدن در استرداد تندروان مظنون کرد به انقره به تعهدات خود عمل نکرده است.

XS
SM
MD
LG