لینک های دسترسی

Breaking News

ستانکزی: امریکا دوباره برگردد و در بازسازی افغانستان سهم بگیرد


شیر محمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجهٔ‌ حکومت طالبان، با ابراز امیدواری به دوستی با ایالات متحده می‌گوید که طالبان برای همیش با امریکا دشمنی نکرده، بلکه می‌خواهد که این کشور دوباره به افغانستان برگشته و در زمینهٔ بازسازی سهم بگیرد.

در دومین سالروز مسلط شدن طالبان بر افغانستان، استانکزی در صحبت با صدای امریکا گفت که تمام کشورهای جهان برای افغانستان نماینده و سفیر دارند، اما همه در دوحه کار می‌کنند.

ستانکزی گفت: "از سوی ما هیچ مشکل نیست. شرایط برای شان آماده است. برای یک کشور گزینش نماینده و دیدار کردن از نظر من به رسمیت شناختن است. ما با تمام کشورها به تماس استیم و امیدوارم که تمام کشورها سفارتخانه‌های شان را به کابل منتقل کنند. مطمین استم که هر زمانیکه امریکا ما را به رسمیت بشناسد، فردایش تمام کشورها ما را به رسمیت خواهد شناخت."

در دو سال گذشته که طالبان بر افغانستان دوباره مسلط شده اند،‌ هیچ کشور یا نهاد بین‌المللی حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته و جامعهٔ بین‌المللی تاکید دارد که اگر طالبان خواستار کسب مشروعیت بین‌المللی اند باید به حقوق بشری مردم افغانستان به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها احترام گذاشته، حکومت همه‌شمول را شکل داده و با گروه‌های تروریستی مبارزه کرده و نگذارند که از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده شود.

معین سیاسی وزارت خارجهٔ حکومت طالبان همچنین در مورد نگرانی‌های اخیر پاکستان در مورد افزایش شورشگری در آن کشور و حضور گروه‌های تروریستی مخالف پاکستان در داخل افغانستان گفت که کشورهاییکه از رهگذر سیاسی و اقتصادی با بحران روبرو اند، برای انحراف توجه مردم خود چنین اتهامات را بر افغانستان وارد می‌کنند.

در بحث حق آموزش زنان و دختران، استانکزی گفت که آموزش حق طبیعی و شرعی دختران افغان است و افزود که حکومت طالبان به بازگشایی درهای مکاتب به روی دختران افغان متعهد است.

او گفت: "ما به صفت یک کشور اسلامی هیچ مخالفتی با تعلیم زنان نداریم و درهای تعلیم به روی آنان تمام عمر مسدود نخواهد ماند."

با آنکه جامعهٔ بین‌المللی و در راس آن ایالات متحده همواره طالبان را به خاطر سلب حق کار و آموزش زنان به باد انتقاد گرفته اند، معیین سیاسی وزارت خارجهٔ طالبان گفت که حقوق زنان موضوع داخلی افغانستان است و ربطی به ایالات متحده ندارد.

او گفت: "در امریکا هم جاهایی وجود دارد که با زنان در آن رفتار تبعیض آمیز می‌شود،‌ مگر ما به آنان نگفته ایم که چرا چنین است. آنان [ایالات متحده] باید با ما در زمینهٔ حل این مشکل همکاری کند."

در دو سال گذشته که طالبان بر افغانستان مسلط شده اند، دختران افغان از آموزش به سویهٔ بالاتر از صنف ششم مکتب محروم شده و نیز حق کار زنان و دختران سلب شده است.

در همین حال، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، گفته است که ممنوعیت بر آموزش دختران در حال حاضر پابرجا می‌ماند. او گفته است که عالمان دینی در مورد آموزش دختران اختلاف نظر دارند و به گفتهٔ این مقام طالبان، حفظ سازگاری و هم‌بستگی میان عالمان دینی، مهمتر از برگشتن دختران به صنوف درسی است.

شرح کامل مصاحبه با شیر محمد عباس ستانکزی را در اینجا دنبال کنید.

گروه

XS
SM
MD
LG