لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان قرارداد‌های استخراج معادن به ارزش ۶.۵ میلیون دالر را با شرکت‌های خارجی و داخلی امضا کرد


وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان روز پنجشنبه ۳۱ اگست (نهم سنبله) هفت قرارداد استخراج معادن طلا، آهن، سرب و مس را با شرکت‌های بریتانیایی، چینی، ترکی، ایرانی و افغان امضا کرد.

در نشستی که به مناسبت امضای این قراردادها برگزار شده بود، مقامات طالبان از جمله ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان و نمایندگان شرکت های ذینفع از قراردادها، حضور داشتند.

مولوی شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان در این نشست گفت که فساد در سکتور معادن از بین رفته و این هفت معدن طی یک پروسه کاملا شفاف به شرکت‌های انتفاعی اجازه داده شده است.

دلاور گفت: "در یک روز ۵۰۰ جوان شهید می‌شدند، در ۵۰۰ روستا گلیم غم هموار می‌شد، الحمدلله امروز در کشور خودمان نشسته ایم و خودمان تصمیم می گیریم."

قراردادهای امضا شده با شرکت‌ها

بر اساس معلومات وزارت معادن و پترولیم، این هفت معدن از پنج تا ۳۰ سال به شرکت‌ها به اجاره داده شده است.

معدن طلای سمتی ولایت تخار با مساحت ۱۲ کیلومتر مربع با شرکت چاینا و زرور افغانستان امضا شد که در آن این شرکت‌ها ۳۱۰ میلیون دالر سرمایه‌گذاری کرده و ۵۶ در صد حق امتیاز به حکومت طالبان خواهند پرداخت.

قرارداد معدن مس عینک۲ در ولایت لوگر با مساحت ۲۴۰ کیلومتر مربع با شرکت خصوصی تویار امضا شد و این شرکت ۴۱۱ میلیون دالر در این معدن سرمایه گذاری خواهد کرد. شرکت خصوصی تویار ۱۳ درصد حق امتیاز به حکومت طالبان خواهد پرداخت.

قرارداد بلاک اول معدن آهن غوریان در ولایت هرات با شرکت وطن درخشان، سازه‌های صنعتی آذارن و شرکت انکشاف ملی امضا شد. این شرکت‌ها ۲.۸ میلیارد دالر در این معدن سرمایه گذاری کرده و ۱۳ درصد حق امتیاز به حکومت طالبان خواهد پرداخت.

قرارداد بلاک دوم معدن آهن غوریان ولایت هرات با شرکت ساحل شرق میانه، شرکت ایپیکول ترکیه و شرکت دره نور امضا شد. این شرکت ها ۸۷۴ میلیون دالر در این معدن سرمایه گذاری کرده و ۱۳ درصد حق امتیاز به حکومت طالبان خواهند پرداخت.

قرارداد بلاک سوم معدن آهن غوریان ولایت هرات با شرکت شمش ملی و جی‌بی‌ام بریتانیوی امضا شد. این شرکت ها ۵۷۲ میلیون دالر در این معدن سرمایه گذاری کرده و ۱۳ درصد حق امتیاز به حکومت طالبان خواهند پرداخت.

قرارداد بلاک چهارم معدن آهن غوریان ولایت هرات با شرکت باختر فولاد، احیا سپاهان و پارسیان ایران امضا شد. این شرکت ها یک میلیارد و ۱۷میلیون دالر در این معدن سرمایه گذاری کرده و ۱۳ درصد حق امتیاز به حکومت طالبان خواهند پرداخت.

قرارداد بلاک دوم معدن سرب و جست ولسوالی تولک ولایت غور با شرکت افغان اینوست و ابیکو امضا شد. این شرکت ها ۵۳۷ میلیون دالر در این معدن سرمایه گذاری کرده و ۲۰ درصد حق امتیاز به حکومت طالبان خواهند پرداخت.

سرپرست وزارت معادن و پترولیم گفت که این قراردادها بر اساس قانون معادن رژیم پیشین افغانستان امضا شده است.

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، این نخستین بار است که حکومت طالبان با شرکت‌های خارجی و داخلی قرارداد به ارزش میلیاردها دالر را برای استخراج معادن به امضا می‌رساند.

پیش از این، حکومت طالبان قرارداد استخراج نفت از حوزهٔ دریای آمو را با یک شرکت چینی امضا کرده بود.

افغانستان یکی از کشورهای جهان است که مواد معدنی زیادی در زیر زمین دارد، اما به دلایل مختلف، سال هاست که از منابع طبیعی این کشور بهره برداری نشده است.

ادارهٔ زمین شناسی امریکا پس از یک بررسی، چند سال پیش اعلام کرد که این کشور بیش از دو تریلیون دالر منابع طبیعی دارد.

گروه

XS
SM
MD
LG