لینک های دسترسی

Breaking News

بارندگی‌ها در بلخ؛ دهقانان از افزایش حاصلات زراعتی شان خرسند اند


بارندگی‌ها در بلخ؛ دهقانان از افزایش حاصلات زراعتی شان خرسند اند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:31 0:00

شماری از کشاورزان در ولایت بلخ می‌گویند که امسال حاصلات بادنجان رومی در این ولایت در مقایسه به سال‌‌های پسین افزایش یافته و نرخ آن نیز در بازارها رو به افزایش است.

محمد عالم باشندۀ ولسوالی دهدادی ولایت بلخ که مشغول کار دهقانی است، گفت که امسال در حدود دو جریب زمین‌ زراعتی‌ خود را بادنجان رومی کشت کرده و حاصلات خوبی به دست آورده است.

او ضمن خرسندی از افزایش حاصلات زمین‌های زراعتی‌اش به صدای امریکا گفت: "امسال نام خدا بارندگی زیاد بود. بازار‌ها هم خیلی خوب است. قبلاً ما هر کریت بادنجان رومی را ۱۰۰ افغانی سودا می‌‌کردیم، امسال هر کریت رومی را ۲۵۰، ۳۰۰ و تا ۴۰۰ افغانی هم سودا کرده‌ایم."

این دهقان اضافه کرد که آب و هوای ولایت بلخ برای رشد و پرورش بادنجان رومی مناسب است و در سال‌های اخیر کشاورزان زیادی به کشت آن رو آورده اند.

او کشت سبزیجات به ویژه بادنجان رومی را بدیل مناسب کوکنار خوانده و گفت: "غیر از مواد مخدر همه چیز خوب است. رومی، گندم و پیاز همه خوب هستند."

اما محمد عالم تاکید کرد که با وجود بارندگی‌ها هنوز هم دهقانان ولسوالی دهدادی با مشکلات زیادی از جمله کمبود آب و بلند بودن قیمت کود کیمیاوی مواجه بوده و برای حل چالش‌های کشاورزان خواستار همکاری مسوولان شد.

او افزود: "خواست ما از دولت همین است که برای دهقان در قسمت آب و کود کیمیاوی همکاری کنند."

بادنجان رومی در ولسوالی های دهدادی، چمتال، بلخ، چهاربولک و دولت‌آباد ولایت بلخ بیشتر کشت می‌شود. در این روزها یک کیلوگرام بادنجان رومی در شهر مزارشریف از ۱۰ الی ۲۰ افغانی به فروش می‌رسد، اما به گفتۀ کشاورزان، این قیمت در حال نوسان است.

XS
SM
MD
LG