لینک های دسترسی

Breaking News

ایجاد مرکز قالین بافی و خیاطی برای اشتغال زنان دربدخشان


 ایجاد مرکز قالین بافی و خیاطی برای اشتغال زنان دربدخشان
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:54 0:00

یک باشنده ولایت بدخشان با ایجاد یک مرکز قالین بافی و خیاطی که زمینه کار را برای حدود ۷۰ زن و دختر در شهر فیض آباد فراهم ساخته، می گوید که بیشتر کارکنان این مرکز دخترانی اند که از رفتن به مکتب باز مانده اند.

عبدالعلیم یفتلی، مالک این مرکز گفت که یکی از دلایل رو آوری زنان و دختران به اعتیاد، بیکاری و یا هم کار در کشتزارهای تریاک بوده و او با ایجاد این کارگاه، زمینه مصروفیت سالم را برای زنان و خصوصاً دخترانی فراهم ساخته که از رفتن به مکتب باز مانده اند.

یفتلی در گفتگو با صدای امریکا گفت که دختران در این مرکز به مدت دو ماه به گونه کارآموز استخدام می شوند و پس از فراگیری هنر قالین بافی و خیاطی، در بدل دستمزد کار می کنند.

او افزود: "فعلاً دختران دهم و یازدهم که از مکتب باز ماندند به اینجا آمدند،این دختران بسیار هوشیار وزیرک استند و گراف قالین را زود یاد می گیرند ."

زرغونه، یکی از دختران که در این مرکز مصروف آموزش قالین بافی است، با خوشحالی از اینکه در این مرکز می‌تواند شغل داشته باشد به صدای امریکا گفت که بیکاری یکی از علت رو آوری جوانان به استعمال مواد مخدر است."

رویا، یکی دیگر از دختران قالین‌باف از مسوولان می‌خواهد که در قسمت رونق بازار فروش قالین آنان را همکاری کند. او افزود:"خواست ما از حکومت این است که دستگاه‌های شستشوی قالین را در به بدخشان بیاورند تا بازار فروش قالین رونق پیدا کند."

یفتلی همچنان گفت که او تاکنون با ایجاد شش مرکز قالین بافی و خیاطی در ولایت بدخشان در مجموع برای حدود ۴۰۰ زن و دختر زمینه کار را فراهم کرده است. او از حکومت طالبان خواست که در قسمت فراهم سازی دستگاه شستشوی قالین و همچنان مراکز قالین‌بافی آنان را همکاری کند.

XS
SM
MD
LG