لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش مک‌کال بایدن را مقصر 'هرج و مرج' خروج از افغانستان خواند؛ قصر سفید: حقایق دست‌چین شده است


کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده با نشر گزارشی در مورد خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، بار ملامت کاستی‌های این روند "پرهرج و مرج" را به دوش حکومت جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، انداخته و نقش دونالد ترمپ، سلف بایدن، را در این روند اندک جلوه داده است.

هرچند خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، بر اساس توافقنامه‌ای صورت گرفت که حکومت ترمپ آن را در فبروری ۲۰۲۰ با طالبان امضا کرد،‌ در گزارش آمده است که بایدن به خاطر ناکامی در "کاهش پیامدهای احتمالی این تصمیم" مقصر است.

در این گزارش ۳۵۰ صفحه‌ای که کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده سه سال تمام روی آن تحقیق کرده است، حکومت بایدن متهم شده است که "طرح و تدابیر بسندۀ امنیتی" نداشته است تا روند خروج به گونۀ مصوون انجام یابد.

مایکل مک‌کال، رییس این کمیته گفت: "[حکومت بایدن] معلومات و فرصت داشت که گام‌های لازمی را برداشته و برای جلوگیری از فروپاشی حکومت افغانستان برنامه ریزی کند، تا ما بتوانیم کارمندان امریکایی، شهروندان امریکا، دارندگان کارت اقامت دایمی امریکا و متحدان شجاع افغان مان را به گونۀ مصوون انتقال دهیم."

در این گزارش آمده است که بایدن و معاونش، کاملا هریس، "با یا بدون توافقنامهٔ دوحه و بدون درنظرداشت بهای آن، به خروج از افغانستان مصمم بودند و ...با نادیده گرفتن خواست‌های حکومت افغانستان و انتقادهای متحدان ناتو، یک جانبه تصمیم گرفتند تا از کشور (افغانستان) بیرون شوند".

تحقیقات قبلی در مورد روند خروج از افغانستان به شمول گزارش مفتش ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان (سیگار)، هم حکومت ترمپ و هم حکومت بایدن را در پیوند به "کاستی‌ها و هرج و مرج" در در این روند مقصر خوانده است.

واکنش دموکرات‌ها

اعضای دموکرات مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده با نشر بیانیه‌ای گفته اند که همکاران جمهوریخواه شان در این گزارش حقایق را در مورد نقش ترمپ نادیده گرفته اند.

گریگوری میکس، ارشدترین عضو دموکرات در کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، در نامه‌ای به همکاران جمهوریخواه خود نگاشته است که "به خاطر حذف هر چیز غیرمفید برای روایت از پیش تعیین شده و جانبدارانه در مورد خروج از افغانستان، شاهدان دست چین شده اند".

شارون یانگ، یک سخنگوی قصر سفید، این گزارش کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان را که یک جمهوریخواه ریاست آن را به عهده دارد "دست‌چین کردن حقایق، شخصیت پردازی‌های نادرست و جانبداری از قبل موجود" خواند.

یانگ در بیانیه‌ای گفت: "به خاطر معاملۀ بدی که رییس جمهور پیشین ترمپ با طالبان کرد تا [نیروهای امریکایی] تا می ۲۰۲۱ از افغانستان بیرون شوند، رییس جمهور بایدن یک موضع غیرقابل دفاع را به ارث برد."

این سخنگوی قصر سفید گفت که بایدن یا باید بر اساس توافقنامۀ دوحه عمل کرده و نیروهای امریکایی را از افغانستان بیرون می‌کرد یا هم جنگ را بر ضد طالبان که قوت گرفته بودند، ادامه می‌داد.

انتقاد از خلیلزاد

مایکل مک‌کال هم در بخشی از گزارش و هم در مصاحبۀ اخیرش با شبکۀ خبری سی‌بی‌اس، زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژۀ پیشین ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان، را به حاشیه راندن حکومت پیشین افغانستان و سرانجام تضعیف آن و در تاریکی نگهداشتن مقام‌های ارشد نظامی امریکا از جریان مذاکره با طالبان متهم کرده است.

خلیلزاد این اتهام را رد کرده و در پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است که رهبران نظامی ایالات متحده را از جریان مذاکرات با طالبان مطلع کرده و هیچ توافقی بدون تصدیق نظامیان امریکایی صورت نگرفته است.

او همچنان گفته است که نمایندگان حکومت پیشین افغانستان در مذاکرات صلح با طالبان دخیل بودند و به گفتۀ وی توافق صلح میان ایالات متحده و طالبان، راه را برای روند "بین‌الافغانی" گشود.

مایکل مک‌کال، این انتقادات را رد کرده است که گویا نشر این گزارش در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری انگیزۀ سیاسی داشته یا هم در آن اشتباهات ترمپ در روند خروج از افغانستان نادیده گرفته شده است.

گزارش جمهوریخواهان کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده درست یک روز پیش از نخستین مناظرۀ نامزدان جمهوریخواه و دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا نشر می‌شود، مناظره‌ای که احتمالاً خروج از افغانستان نیز بخشی از آن باشد و هر دو نامزد با پرسش‌های جدی در این مورد روبرو شوند.

گروه

XS
SM
MD
LG