لینک های دسترسی

Breaking News

هیاتی به رهبری مولانا فضل‌الرحمان امروز به کابل می‌رود - گزارش


مولانا فضل‌الرحمان گفته است که در سفر به افغانستان با رهبر گروه طالبان در قندهار نیز دیدار خواهد کرد.
مولانا فضل‌الرحمان گفته است که در سفر به افغانستان با رهبر گروه طالبان در قندهار نیز دیدار خواهد کرد.

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده اند که قرار است هیاتی به رهبری مولانا فضل‌الرحمان به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بهبود روابط بین طالبان و حکومت پاکستان، روز یکشنبه هفتم جنوری (۱۷ جدی) به دعوت حکومت طالبان به افغانستان سفر کند.

مولانا فضل‌الرحمان روز گذشته در مصاحبه با برخی رسانه‌ها گفت که در نظر دارد تا در سفرش به افغانستان ضمن گفتگو درباره موضوع تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) با مقامات حکومت طالبان، با هبت‌الله آخندزاده رهبر این گروه، نیز در قندهار دیدار کند.

حزب جمعیت علمای اسلام در اعلامیه‌ای گفته است که مولانا فضل‌الرحمان، مولانا عبدالواسع، مفتی ابرار، صلاح‌الدین ایوبی، مولانا امدادالله، سلیم‌الدین شامزی، مولانا ادریس حقانی و مولانا جمال‌الدین در ترکیب این هیات شامل اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در شبکه اجتماعی ایکس، سفر رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان در راس یک هیات به کابل را تایید کرده است.

حکومت طالبان از رهبر حزب جمعیت علمای اسلام به تاریخ ۱۶ دسمبر ۲۰۲۳ دعوت کرده بود که به افغانستان سفر کند.

ذبیح‌الله مجاهد پیش از این گفته هدف دعوت از این روحانی پاکستانی را به منظور جلوگیری از تبلیغات منفی علیه طالبان در پاکستان و رساندن حقایق به مردم پاکستان بیان کرده بود.

این در حالی است که مقامات نظامی و ملکی پاکستان بارها طالبان را به حمایت از گروه تحریک طالبان پاکستان و فراهم کردن پناهگاه‌ها برای آن متهم کرده و گفته اند که این گروه از خاک افغانستان برای حمله به نیروهای امنیتی پاکستان استفاده می‌کند.

اما حکومت طالبان این ادعاهای اسلام‌آباد را رد کرده و گفته است که به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه کشوری دیگر استفاده کند.

پیش از سفر مولانا فضل‌الرحمان به افغانستان، معین استخبارات استراتیژیک وزارت دفاع حکومت طالبان و ملا محمد شیرین آخند، سرپرست ولایت قندهار روز پنجشنبه چهارم جنوری (۱۴ جدی) در اسلام‌آباد با مقامات پاکستانی، به شمول فعالیت‎های گروه تی‌تی‌پی، در مورد یک سلسله مسایل دیگر گفتگو کردند.

گرچه سفارت افغانستان در اسلام‌آباد که تحت کنترول طالبان است، گفت که ملا شیرین آخند، برای شرکت در ششمین نشست کمیته مشترک هماهنگی بین افغانستان و پاکستان به این کشور رفته است، اما جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه حکومت موقت پاکستان گفت که با هیات حکومت طالبان به رهبری ملا شیرین آخند، در مورد برخی مسایل گفتگوهای خوبی داشت.

گروه

XS
SM
MD
LG