لینک های دسترسی

Breaking News

تنش‌زدایی در روابط افغانستان و پاکستان؛ هیات حکومت طالبان به اسلام‌آباد سفر کرد


 ملا شیرین آخند، والی حکومت طالبان در قندهار این هیات را رهبری می‌کند.
ملا شیرین آخند، والی حکومت طالبان در قندهار این هیات را رهبری می‌کند.

منابع در اسلام‌آباد می‌گویند که هیاتی به رهبری ملا شیرین آخند، والی حکومت طالبان در قندهار، برای گفتگو در مورد یک سلسله مسایل از جمله تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) به آن کشور سفر کرده است.

این منابع به صدای امریکا گفتند که این هیات بعد از ظهر روز سه شنبه دوم جنوری (۱۲ جدی)‌ وارد اسلام‌آباد شد.

قرار است که این هیات با مقامات پاکستانی در مورد مشکلات به میان آمده بین کابل و اسلام‌آباد در مورد تحریک طالبان پاکستان و مسایل دوجانبه از جمله مدیریت و امنیت مرزها بین دو کشور گفتگو کند.

محمد علی حنفی والی طالبان در قندهار که به ملا شیرین آخند مشهور است، یکی از نزدیک‌ترین افراد به رهبر این گروه به شمار می‌رود. او سال گذشته نیز برای گفتگو در مورد مسایل مربوط به روابط کابل و اسلام‌آباد به پاکستان سفر کرده بود.

به گفتۀ منابع، مقامات وزارت‌های خارجه و داخله و ریاست استخبارات طالبان نیز شامل هیات است و قرار است که روز چهارشنبه سوم جنوری (۱۳ جدی) گفتگو با مقامات پاکستانی را آغاز کند.

روزنامهٔ دان (Dawn) پاکستان در گزارشی روز یکشنبه ۳۱ دسمبر (۱۰ جدی) هدف اصلی سفر ملا شیرین آخند به اسلام‌آباد را تلاش برای بهبود روابط بین طالبان و حکومت پاکستان خوانده که طی ماه‌های اخیر روی معضل تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) تیره شده است.

در این گزارش آمده است: "تعاملات ملا شیرین آخند در اسلام‌آباد شامل ملاقات با [مقامات] استخبارات و وزارت امور خارجه [پاکستان] نیز خواهد بود".

بر اساس گزارش این روزنامه، والی طالبان در قندهار به مسایل مربوط به پاکستان دخیل بوده و از سوی حکومت طالبان با گروه تحریک طالبان پاکستانی در ارتباط است.

حکومت طالبان تاکنون در مورد سفر والی این گروه به پاکستان اظهار نظری نکرده است.

این هیات در حالی به پاکستان رفته است که مقامات ملکی و نظامی پاکستان در ماه‌های اخیر همواره حکومت طالبان را به حمایت از گروه تحریک طالبان پاکستان متهم کرده اند.

مقامات پاکستانی از حکومت طالبان خواسته اند تا اقدامات عملی علیه شبه نظامیان تحریک طالبان پاکستان انجام دهد و گفته اند که حکومت طالبان باید شبه نظامیان این گروه را بازداشت و به اسلام‌آباد تحویل دهد.

اما حکومت طالبان این اتهامات اسلام‌آباد را رد کرده و گفته است که به کسی اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده کند.

در همین حال، مولانا فضل‌الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام گفته که ممکن است طی چند روز آینده در راستای بهبود روابط میان حکومت پاکستان و طالبان، به کابل سفر کند.

مولانا فضل‌الرحمان با بیان اینکه مشغول انتخابات پارلمانی پاکستان است، گفت که احتمال دارد هفته آینده به دعوت طالبان به افغانستان سفر کند.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی در دره اسماعیل خان، ایالت خیبر پشتونخوا، به تاریخ اول جنوری (۱۱ جدی) گفت که هدف از سفرش به کابل پایان‌دادن به "جو بی اعتمادی" بین حکومت طالبان و پاکستان است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفته است که مولانا فضل‌الرحمان برای جلوگیری از تبلیغات منفی علیه طالبان در پاکستان، به کابل دعوت شده است و به گفتۀ او، طالبان می‌خواهند واقعیت‌ها را به مردم پاکستان برسانند.

گروه

XS
SM
MD
LG