لینک های دسترسی

Breaking News

نگاهی به نیم قرن کارنامۀ سیاسی جو بایدن


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده که روز یکشنبه ۲۱ جولای کناره‌گیری اش را از رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده اعلام کرد، نزدیک به نیم قرن در عرصۀ سیاسی به عنوان سناتور، معاون رییس جمهور و در نهایت رییس جمهور کارکرد سیاسی داشته است.

بایدن که قرار است به تاریخ ۲۰ جنوری ۲۰۲۵ با پایان دورۀ ریاست جمهوری‌اش قصر سفید را ترک کند، ۸۲ ساله بوده و با بیش از نیم قرن خدمت، بیش از طول عمر برخی از همکاران دموکرات خود حضور سیاسی داشته است.

بایدن در سال ۱۹۷۲، زمانیکه هنوز ۲۹ سال داشت، با پیروزی در انتخابات سنا، دموکرات‌ها را شگفت‌زده کرد و ششمین سناتور جوان تاریخ ایالات متحده شد.

اکنون بالا رفتن سن او یکی از دلایل اصلی است که باعث شد رهبران دموکرات از او بخواهند تا از رقابت‌های انتخابات پنجم نومبر کنار برود.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر امریکایی‌ها معتقد اند که بایدن برای یک دورۀ دیگر ریاست جمهوری خیلی پیر و سالمند است.

دهه‌ها خدمت بایدن به عنوان یک مقام انتخاب شده از سوی مردم، منجر به سابقۀ طولانی موفقیت‌ها و شکست‌های شغلی رییس جمهور کنونی امریکا شده است که اینجا نگاهی به آن افگنده شده است.

ریاست جمهوری

بایدن در سه و نیم سال گذشتۀ ریاست جمهوری خود با آزمون‌های بزرگ بین‌المللی مانند همه‌گیری کووید۱۹، تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، جنگ در نوار غزه، پرخاشگری فزایندۀ چین، و البته پیامدهای اقتصادی و اجتماعی این مشکلات، مقابله کرده است.

بایدن همچنین در داخل کشور برای رسیدگی به تورم فزاینده - بالاترین نرخ تورم در چهار دهه گذشته - که به شدت هزینه زندگی شهروندان امریکا را افزایش داد، و نیز با افزایش مهاجرت در امتداد مرز جنوبی ایالات متحده و مسایل مربوط به عدالت اجتماعی، نژادی و جنسیتی مبارزه کرد.

قانونگذاران دموکرات با وصف مخالفت جمهوریخواهان طرح‌های کمک اقتصادی در جریان همه‌گیری کووید۱۹ و نیز طرح مالی برای کنترول اثرات تغییرات اقلیمی را تصویب کردند.

با این حال، هزینه‌های قابل توجه دولت مشکل‌ساز شده است، به طوری که برخی از اقتصاددانان آن را عامل افزایش بی‌رویه تورم پولی در ایالات متحده می‌دانند؛ تورمی که هنوز به طور کامل به میزان مورد نظر بانک مرکزی کاهش نیافته است.

در بخش پالیسی خارجی، شاید بزرگترین دستاورد بایدن، رهبری ایتلافی از کشورهای غربی بود که به ارزش میلیاردها دالر تسلیحات به اوکراین بفرستند تا به کیف کمک کند که مانع پیشروی نیروهای روس شوند.

در ابتدای تهاجم نظامی روسیه انتظار می‌رفت که چند روز پس از تهاجم فبروری ۲۰۲۰ پایتخت اوکراین توسط نیروهای روسیه اشغال شود. با این حال، حتا با حمایت تزلزل ناپذیر بایدن از اوکراین، این جنگ به بن بست رسیده و پایان آسانی را نمی‌توان تصور کرد.

در عرصۀ سیاست خارجی، خروج پرهرج و مرج نظامیان امریکایی از افغانستان به ویژه کشته شدن ۱۳ سرباز امریکایی در جریان عملیات تخلیه نظامی از افغانستان به شدت به میزان محبوبیت بایدن ضربه زد.

درگیری اسراییل و حماس در نوار غزه نیز به چالش‌هایی برای بایدن منجر شد. او حتا پس از شروع اعتراضات طرفداران فلسطینیان در دانشگاه‌های امریکا در کنار اسراییل ایستاد.

با طولانی شدن این جنگ که اکنون در دهمین ماه خود است، بایدن خواستار پایان دادن به آن شده و از عملکرد بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، در این جنگ انتقاد کرده است.

معاونیت ریاست جمهوری

جو بایدن پیش از این که در سال ۲۰۲۰ نامزد ریاست جمهوری شود، از سال ۲۰۰۹ تا جنوری ۲۰۱۷ برای هشت سال معاون براک اوباما، رییس جمهور پیشین ایالات متحده بود.

بایدن مسوول بسیاری از پروژه‌های بزرگ از جمله خروج نیروهای امریکایی از عراق و توزیع صدها میلیارد دالر کمک‌های فدرال به دولت‌های ایالتی و محلی بود تا اقتصاد آنان از وضعیت ناشی از بحران بزرگ اقتصادی بیرون شود.

او همچنین مسوول همکاری با میچ مک‌کانل بود که آن زمان رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا بود تا از تعطیلی دولت فدرال و پرداخت نشدن بدهی‌های دولت جلوگیری کند.

اوباما تا حد زیادی به دلیل تجربه طولانی بایدن در صحنۀ بین‌المللی، که آن را در مقام سناتور کسب کرده بود، امیدوار بود با انتخاب او به عنوان معاون ریاست جمهوری، تجربه محدود خودش را در این زمینه جبران کند.

مدت‌ها تصور می‌شد که بایدن جانشین احتمالی اوباما خواهد بود، اما او در سال ۲۰۱۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری نشد و دلیل آن غم و اندوه ناشی از مرگ پسرش بود که در عمر ۴۶ سالگی در اثر ابتلا به سرطان مغز درگذشت.

نیویارک تایمز در سال ۲۰۱۹ گزارش داد که اوباما، بایدن را از نامزد شدن در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۰۱۶ منصرف کرد، زیرا معتقد بود که هلری کلنتن، نامزد پیشتاز آن زمان، بیشترین بخت پیروزی را در انتخابات آن سال داشت.

سال‌های سنا

پس از این که بایدن در سال ۱۹۷۲ در انتخابات سنا برای نمایندگی از ایالت دلاویر به پیروزی رسید، ۳۶ سال عضو کانگرس بود و درجات ترقی را در حزب دموکرات طی کرد و دو بار به عنوان رییس کمیته قدرتمند روابط خارجی و یک بار به عنوان رییس کمیته قضایی مجلس سنا خدمت کرد.

بایدن به عنوان فردی که توانست با جمهوری‌خواهانی مثل جان مک‌کین، سناتور فقید و چک هیگل در کانگرس کار کند، همیشه از کار دو حزبی حمایت کرده است.

با این حال، با وجود روابط‌‌ اش با قانونگذاران جمهوری‌خواه، زمانی که به مقام ریاست جمهوری رسید، تلاش کرد روابط خود را به دستاوردها در عرصه قانون‌گذاری تبدیل کند.

موفقیت‌های جو بایدن در سنا شامل حمایت از قانون خشونت علیه زنان بود که پیگرد قانونی خشونت خانوادگی، تجاوز جنسی، خشونت‌های دوست‌یابی و نامزدیابی و تعقیب‌های مخفیانه را آسان‌تر کرد.

او به تصویب قانونی کمک کرد که بررسی پیشینۀ خریداران بسیاری از تسلیحات را الزامی کرد.

منتقدان می گویند که در نگاهی به گذشته، برخی از طرح‌های او شکست خورد. بایدن از چندین تصمیم خود در سنا، از جمله حمایت از طرح جنایت سال ۱۹۹۴ که به افزایش میزان زندانی شدن امریکایی‌های افریقایی تبار کمک کرد و رای خودش به مجوز حمله به عراق در سال ۲۰۰۳، ابراز تاسف کرده است.

او همچنین به دلیل نقش داشتن به عنوان رییس جلسات تایید کلارنس توماس به عنوان قاضی محکمۀ عالی ایالات متحده در سال ۱۹۹۱ میلادی، که به آزار جنسی متهم شده بود، مورد انتقاد قرار گرفت. در سال ۲۰۱۹، بایدن در مورد آن وضعیت عذرخواهی کرد.

انتخابات ریاست جمهوری

بایدن قبل از نامزدی موفقیت آمیز ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۲۰، دو بار پیش از آن نیز نامزد ریاست جمهوری شده بود- در سال های ۱۹۸۸ و ۲۰۰۸ که موفق نشد نامزدی نهایی حزب دموکرات را کسب کند.

او در نهایت توانست در انتخابات سال ۲۰۲۰ در برابر دونالد ترمپ پیروز شود.

زمانی که جو بایدن در ۲۰ جنوری ۲۰۲۱ رییس جمهور ایالات متحده شد، با ۷۸ سال سن، مسن‌ترین رییس جمهور امریکا شد و این عنوان را از ترمپ که در سال ۲۰۱۷ و در هنگام احراز کرسی ریاست جمهوری ۷۰ سال داشت، به خود اختصاص داد.

گروه

XS
SM
MD
LG