لینک های دسترسی

Breaking News

یک امریکایی-ترک تبار در کرانۀ غربی کشته شد


 عایشه‌نور ازگی ایگی ۲۶ ساله، شهروند امریکایی-ترکی‌تبار که روز جمعه در کرانهٔ غربی کشته شد
عایشه‌نور ازگی ایگی ۲۶ ساله، شهروند امریکایی-ترکی‌تبار که روز جمعه در کرانهٔ غربی کشته شد

مقامات ایالات متحده روز جمعه ششم سپتمبر (۱۶ سنبله) گفتند که یک شهروند امریکایی در کرانهٔ غربی کشته شده است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، ضمن ابراز تاسف گفته است که "در صورت نیاز" کشورش دست به اقدام خواهد زد.

این دپلومات ارشد ایالات متحده هنگام بازیدید از جمهوری دومینکین گفت: "ما از این ضایعه غم‌انگیز ابراز تاسف می‌کنیم." او با خانوادهٔ‌ عایشه‌نور ازگی ایگی ۲۶ ساله، شهروند امریکایی-ترک‌بار، نیز ابراز همدردی کرد.

از بلینکن سوال شد که آیا به خاطر کشته شدن خانم ایگی در برابر اسراییل اقدام خواهد کرد یا خیر، در پاسخ گفت:‌ "نخست از همه - بیایید دریابیم که دقیقاً چه اتفاقی رخ داده است و پس از بررسی و نتیجه‌گیری، اقدام لازم روی دست گرفته خواهد شد."

بلینکن افزود: "زمانی که معلومات بیشتر به دست بیاوریم، آنرا شریک خواهیم کرد و در صورت ضرورت، اقدام خواهیم کردم."

مقامات فلسطینی گفته‌اند که نیروهای اسراییلی هنگام مظاهره بر ضد شهرک سازی اسراییلی، ایگی را در شهر بیتا واقع در کرانهٔ غربی با ضرب مرمی بر سرش، کشتند.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده در واکنش به کشتن شدن ایکی گفت:‌ "من برای مصوونیت و محافظت از شهروندان امریکایی در هرجایی که باشند،‌ اولویت بالاتر ندارم."

در عین حال،‌ شان سوات، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، گفته است:‌ "امروز ما از کشته شدن غم‌انگیزی یک شهروند امریکا،‌ آیسنور ازگی ایگی، در کرانهٔ غربی ناراحت شده‌ایم.'' او ضمن ابراز همدردی با خانوادهٔ‌ ایگی گفت که ''ما با حکومت اسراییل تماس گرفته‌ایم و خواهان معلومات بیشتر شدیم , تقاضا کردیم تا در مورد این حادثه تحقیقات صورت بگیرد.''

در همین حال، مقامات نظامی اسراییل گفته‌اند که در مورد کشته شدن این شهروند امریکا تحقیق می‌کنند. آنان همجنین گفته‌اند که به "فعالیت‌های خشونت‌آمیز" پاسخ می‌دهند.

وزارت خارجهٔ ترکیه نیز با نشر اعلامیه‌ای کشته شدن ایگی را محکوم کرده و گفته است که این امریکایی-ترک تبار توسط "سربازان اشغالگر اسراییل" کشته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG