لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: بدرفتاری با مهاجران افغان و اخراج اجباری آنها از پاکستان باید توقف یابد


شماری از مقامات حکومت طالبان در دیدار با هیات به رهبری مولانا فضل‌الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام، با تاکید بر تقویت روابط حسنه کابل و اسلام آباد، ابراز امیدواری کردند که سفر این هیات به کابل منجر به کاهش سوتفاهم‌ها شود.

هیاتی به رهبری مولانا فضل‌الرحمان، به دعوت حکومت طالبان، روز یکشنبه، هفتم جنوری (۱۷ جدی) به افغانستان سفر کرد.

مولانا فضل‌الرحمان را در این هیات عبدالواسع، مفتی ابرار، صلاح‌الدین ایوبی، امدادالله، سلیم‌الدین شامزی، ادریس حقانی و جمال‌الدین همراهی می‌کنند.

دفتر سخنگوی حکومت طالبان روز یکشنبه با نشر خبرنامه‌ای گفته است که مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرا در دیدار با رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان و هیات همراهش در قصر سپیدار اطمینان داد که هیچ خطر یا تهدیدی از خاک افغانستان متوجه پاکستان خواهد شد.

او گفته است که بهتر است به جای ادعا و تبلیغات رسانه‌ای، بر واقعیت‌های موجود بحث شود.

در این خبرنامه آمده است: "او (مولوی عبدالکبیر) گفته که برخورد نادرست با مهاجران افغان در پاکستان و اخراج اجباری آنها باید متوقف شود و تسهیلات لازم در اختیار مهاجران افغان قرار گیرد."

همچنان این مقام ارشد حکومت طالبان ابراز امیدواری کرده که مولانا فضل‌الرحمان و هیات همراهش پیام حکومت طالبان را به اسلام‌آباد برسانند که حکومت این گروه خواهان صلح و ثبات در منطقه است و اجازه نخواهد داد که هیچکس از خاک افغانستان علیه کسی استفاده کند.

در خبرنامه از قول مولانا فضل‌الرحمان آمده است که هر دو کشور اسلامی دارای مشترکاتی هستند و باید مشکلات از طریق گفتگو حل شود و کابل و اسلام‌آباد باید برای تامین منافع و کمک به یکدیگر تلاش کنند.

او گفته است: "فیصلۀ اخراج مهاجران افغان را محکوم می‌کنیم، این ملت‌ها با یکدیگر مشترکاتی دارند، هدف ما این است که روابط موجود را برای مشترکات دو کشور به کار ببریم."

در همین حال، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در مصاحبه‌ای با تلویزیون ملی، تحت مدیریت این گروه، ابراز امیدواری کرده است که سفر رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان، به بهبود روابط افغانستان و پاکستان که به نفع هردو کشور است، کمک کند.

سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفته است که این هیات در این سفر، علاوه بر دیدار با بزرگان سیاسی، با علمای دینی نیز گفتگو خواهد کرد.

حکومت طالبان پس از آن از مولانا فضل‌الرحمان را برای سفر به کابل دعوت کرد که مقامات نظامی و ملکی پاکستان بارها طالبان را به حمایت از گروه تحریک طالبان پاکستان و فراههم کردن پناهگاه‌ها برای آن متهم کرده و گفته اند که این گروه از خاک افغانستان برای حمله بر نیروهای امنیتی پاکستان استفاده می‌کند.

پیش از سفر مولانا فضل‌الرحمان به افغانستان، معین استخبارات استراتیژیک وزارت دفاع حکومت طالبان و ملا محمد شیرین آخند، سرپرست ولایت قندهار روز پنجشنبه چهارم جنوری (۱۴ جدی) در اسلام‌آباد با مقامات پاکستانی، به شمول فعالیت‎های گروه تی‌تی‌پی، در مورد یک سلسله مسایل گفتگو کردند.

گروه

XS
SM
MD
LG