لینک های دسترسی

Breaking News

یک مقام طالبان به خبرنگاران: عکس گرفتن گناه کبیره است از آن دست بکشید


یک مقام طالبان می‌گوید که خبرنگاران با گرفتن تصویر مرتکب "گناه کبیره" می‌شوند و باید از آن دست بردارند.

بر اساس ویدیو‌های که در رسانه‌های اجتماعی نشر شده و شماری رسانه‌های محلی نیز آنرا گزارش داده اند که محمد هاشم شهید ورور، یک مقام بلند‌پایهٔ وزارت عدلیهٔ طالبان روز گذشته در جریان یک سمینار در مقابل کمره‌ٔ فلمبرداری گفت: "کارمندان رسانه‌ها شما هم ریش بگذارید و از این کارها دست بکشید. تمام وقت تانرا صرف گرفتن تصویر نکنید. ولا که تصویر گرفتن گناه کبیره است."

در جریان حاکمیت نخست طالبان میان سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی نشرات تلویزیون،‌ فلمبرداری و عکاسی منع بود، اما پس از تسلط این گروه تا اکنون چنین محدودیتی وضع نشده است.

ورور همچنان خبرنگاران افغان را متهم کرده گفت که "تقریباً فکر و ذهن شان به سوی فساد می‌باشد" و زمانی که صحبت از یک عالم یا مبلغ شود آنرا تحریف می‌کنند و "تنها همان بخش از صحبت‌های آنان را نشر می‌کنند که برای آنان خراب معلوم می‌شود و آنرا به جهان نیز خراب نشان می‌دهند".

این درحالی است که هفتهٔ گذشته یک مکتوب رسمی به امضای ملا شیرین آخند، والی طالبان در قندهار، در شبکه‌های اجتماعی نشر شده که در آن به نهادهای محلی این ولایت توصیه شده است که از گرفتن عکس و مصاحبه‌های تصویری با رسانه‌ها اجتناب کنند.

در این مکتوب گفته شده است: "با دریافت این مکتوب به همه شما دستور داده شده است که در مجالس رسمی و غیررسمی خود از گرفتن عکس ذیروح و عکاسی خودداری کنید، زیرا ضرر این اقدامات بیشتر از فایده آن است."

این مکتوب که به تاریخ ۱۸ فبروری (۲۹ دلو) صادر شده، به ادارات ولایتی توصیه کرده است که گزارش‌های شان را به شکل نوشتاری یا صوتی نشر کنند.

اما محمود اعظم، سخنگوی والی قندهار به فرانس‌پرس گفت که این دستور بر رسانه‌ها و مردم عام تطبیق نمی‌شود.

پیش از این، در ماه حوت سال ۱۴۰۱، والی طالبان در هلمند نیز تصمیم مشابهی اتخاذ کرده بود اما مقامات محلی آن ولایت پس از یک ماه تصمیم خود را لغو کردند.

مرکز خبرنگاران افغانستان این دستورالعمل ارسالی از سوی مقامات طالبان در ولایت قندهار به رسانه‌ها را "غیرقانونی" خوانده و گفته است که این اقدام موجب محدودیت بیشتر رسانه ها و محدود شدن آزادی بیان در این ولایت خواهد شد.

همچنان این مرکز گفته است که در حال حاضر رسانه‌های قندهار با مشکلات خودسانسوری و دسترسی به اطلاعات مواجه اند.

با آنهم، رسانه‌های متعدد پس از تسلط دوبارهٔ طالبان از استفاده از تصاویر انسان‌ها و حیوانات در نشرات شان دوری جسته اند.

این در حالی است که وزارت‌های حکومت مرکزی طالبان، همواره تصاویر ملاقات‌های مقامات با هیات‌های خارجی را نشر می‌کنند و تقریباً تمامی مقامات این گروه از قرار گرفتن در مقابل کمره‌های تلویزیونی اجتناب نکرده اند، به استثنای هبت الله اخندزاده،‌ رهبر این گروه.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش فرانس‌پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG