لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: برای کمک‌های بشری به نیازمندان افغان در ۲۰۲۴ سه میلیارد دالر نیاز است


ملل متحد با اشاره به پیامدهای چهار دهه درگیری، فقر، بحران‌های ناشی از اقلیم و موانع برابری و مشارکت زنان در اجتماع و عودت‌ مهاجران افغان از پاکستان و ایران می‌گوید که نیازمندی‌های بشری در افغانستان در سال ۲۰۲۴ همچنان در سطح بالا باقی خواهد ماند.

هماهنگ‌کنندهٔ امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) در پلان امدادرسانی بشری در افغانستان برای سال ۲۰۲۴ گفته است که با وجود کاهش قابل توجه درگیری‌ها، افغانستان در درجه اول به وضعیت اضطراری حفاظتی باقی مانده است که مشخصه آن سطوح بالای جابجایی طولانی مدت، آلودگی ناشی از مین‌ها و مواد منفجره، محدودیت‌های آزادی تحرک، افزایش خطر خشونت مبتنی بر جنسیت، کار کودکان، ازدواج‌های کودکان و افزایش نیاز به سلامت روانی و حمایت روانی اجتماعی است.

این اداره گفته است که رکود اقتصادی پس از گذار سیاسی در اگست ۲۰۲۱ که هم‌ زمان با تعلیق همکاری‌های انکشافی جامعه بین المللی در افغانستان اتفاق افتاد، فرصت‌های معیشتی برای جمعیت شهری و روستایی در این کشور را به شدت محدود کرد.

در پلان امدادرسانی ملل متحد آمده است که در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱.۹ میلیون مهاجر افغان – از کشورهای همسایه عودت کرده اند که از این میان، بیش از ۴۷۱هزار آن از ۱۵ سپتمبر به این طرف از پاکستان بازگشته اند.

اوچا به اثرات شدید تغییرات اقلیمی که منجر به بحران گسترده آب در تمام نقاط افغانستان شده و همچنان زلزله‌های ویرانگر هرات در ماه اکتوبر اشاره کرده و گفته است که این آموزن‌ها، نیازهای غذایی، بهداشتی و تغذیه جدیدی را به وجود آورده است.

پلان امدادرسانی ملل متحد همچنان گفته است که محرومیت ۱.۴ میلیون دختر از آموزش در مکاتب متوسطه و لیسه، همراه با سطح پایین سواد به طور کلی، به این معنی است که نیازمندی‌های آموزشی پابرجاست و به صفت یک اولویت حیاتی باقی می‌ماند.

اوچا گفته است: "پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۴، حدود ۲۳.۷ میلیون نفر [بیش از نیمی از جمعیت افغانستان] به کمک‌های بشری نیاز داشته باشند... بودجه مورد نیاز [برای ارایه کمک‌های بشری به آنان] ۳.۰۶ میلیارد دالر است."

این ادارهٔ ملل متحد گفته است که پول مورد نیاز در بخش‌های آب، حفظ الصحه محیطی، غذا، بهداشت، حمایت، زراعت، آموزش، سوتغذیه و سرپناه‌ اضطراری برای نیازمندان افغان هزینه خواهد شد.

بر اساس پلان امدادرسانی بشری ملل متحد برای افغانستان، از جمله تمام نیازمندان کمک‌های بشری، ۱۷.۳ میلیون نفر تحت پوشش برنامه‌های امدادی قرار می‌گیرند که از این میان ۲۴ درصد زنان، ۵۲ درصد کودکان، ۸.۶ درصد افراد دارای معلولیت و دو درصد کهن‌سالان خواهند بود.

آزمون‌ها

اداره هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته است که اقتصاد شکنند افغانستان که به شدت به کمک‌های بشردوستانه متکی است، با آزمون‌هایی مواجه است که به دلیل محرومیت زنان از فعالیت‌های اقتصادی تشدید می‌شود.

به گفتۀ اوچا، پالیسی‌های محدودکننده‌‌‌ٔ‌ طالبان همچنان مانع توانایی زنان برای دسترسی به کمک‌ها و خدمات می‌شود، موانع که تاثیر منفی نیز بر مشارکت جامعه بین‌المللی دارد.

اوچا گفته است: "موانع بیروکراتیک و تلاش‌ها برای تاثیرگذاری بر برنامه‌های بشردوستانه، از جمله محدودیت در مشارکت کارکنان زن افغان، به تاخیر در ثبت و تطبیق پروژه‌ها کمک کرده است که نیازمند مذاکرات زمان‌بر [با مقامات طالبان] و راه‌ حل‌هایی برای غلبه بر آن است."

این اداره به بازگشت صدها هزار مهاجر افغان از پاکستان و ایران اشاره کرده و گفته است که پیش‌بینی‌ها حاکی از بازگشت بیش از ۱.۴۶ میلیون مهاجر افغان از پاکستان و ایران در سال ۲۰۲۴ است.

اوچا گفته است که افغانستان از رهگذر آوارگان داخلی در جهان در رده دوم قرار دارد، طوری که تقریباً از هر هفت شهروند افغانستان، یکی آن آوارگی طولانی مدت را تجربه کرده و هم اکنون ۶.۳ میلیون نفر در حال تجربه جابجایی استند که بسیاری آنان در سال ۲۰۱۲ خانه‌ها خود را ترک کرده بودند.

گروه

XS
SM
MD
LG