لینک های دسترسی

Breaking News

مجاهد: اعتراض غیرمسلمانان از شریعت اسلامی 'گستاخی' است  


ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، روز دوشنبه ۲۶ اگست (پنجم سنبله) از قانون جدید وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت این گروه دفاع کرده و گفته است که نگرانی‌ها در این خصوص "بی‌اساس" است.

وزارت عدلیهٔ حکومت طالبان، چهارشنبه ۲۱ اگست (۳۱ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفت که هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه، قانون امر به معروف و نهی از منکر را توشیح کرده و اکنون در سراسر افغانستان نافذ است.

طالبان گفته اند که این قانون به "آداب و اصول احتساب" پرداخته است. وزارت عدلیهٔ این گروه هدف آن را "منع کردن از منکرات و اجتناب از گناه" ذکر کرده است. در این قانون روش‌هایی برای تنبیه و مجازات کسانی که از این قانون سرپیچی می‌کنند، نیز تجویز شده است.

در بخشی از قانون امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، احکام مربوط به حجاب زنان گنجانیده شده و تذکر داده شده است که "ستر تمام بدن زن لازمی و پنهان کردن روی زن به سبب ترس از فتنه ضروری است."

در واکنش به روی کار آمدن این قانون طالبان، روزمیری دی‌کارلو، معاون منشی عمومی ملل متحد در امور سیاسی و صلح، روزا اوتنبایووا، رییس یوناما و شماری از مقامات کشورهای مختلف بر آن انتقاد کرده و گفتند که تداوم اجرای این قانون مانع پیوستن افغانستان در جامعه جهانی شده و سبب محدودیت‌های بیشتر بر شهروندان افغانستان، به ویژه زنان می‌شود.

در واکنش به این نگرانی‌ها، مجاهد گفت که اگر کدام غیرمسلمان در مورد این قوانین اظهار نگرانی‌ می‌کند یا بر آن ایراد می‌گیرد، باید نخست خود را از قوانین اسلامی با خبر بسازد و به ارزش‌های اسلامی احترام بگذارد. اما "این گونه اعتراض آنان را بر شریعت اسلامی را گستاخی آنان می‌پنداریم."

او افزود که مسلمانان نیز باید از احکام دین خود را با خبر بسازند.

مجاهد اضافه کرد که نباید در خصوص تطبیق این قوانین هیچ نوع نگرانی وجود داشته باشد، زیرا در آن برای هیچ کسی محدودیت وجود ندارد و نه بر کسی "ظلم و ستم" صورت می‌گیرد.

با آنکه سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید که در تطبیق قوانین از بسیار نرمی کار گرفته می‌شود، در آن روش‌هایی برای تنبیه و مجازات کسانی که از این قانون سرپیچی می‌کنند، تجویز شده است.

او گفت که نگرانی‌های جوانب مختلف در این خصوص بر موقف حکومت این گروه هیچ گونه تاثیری نخواهد داشت.

گروه

XS
SM
MD
LG