لینک های دسترسی

Breaking News

سرپرست وزارت امر به معروف طالبان: تطبیق شریعت و حجاب 'خط سرخ ما' است


محمد خالد حنفی، سرپرس امر به معروف و نهی از منکر
محمد خالد حنفی، سرپرس امر به معروف و نهی از منکر

توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر توسط هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان، سبب واکنش‌‌‌های جدی را در پی داشته،‌ اما سرپرست وزارت امر به معروف این گروه گفته است که "تطبیق شریعت و حجاب خط سرخ" این گروه است.

محمد خالد حنفی، سرپرس امر به معروف و نهی از منکر، روز پنجشنبه ۲۲ اگست (اول سنبله) در نشستی در شهر مزارشریف از محتسبین این وزارت خواست که قانون توشیح شده توسط رهبر این گروه را اجرا کنند.

او افزود: "تطبیق شریعت و حجاب خط سرخ ما است، در این باره با کسی تعامل کرده نمی‌توانیم. خدا نخواسته اگر کسی بگوید که امر معروف و نهی از منکر نکنید و موضوع حجاب را رها کنید، با شما تعامل می‌کنیم و به رسمیت می‌شناسیم. پس ما ۲۰ سال قربانی را برای چه داده‌ایم؟"

این مقام طالبان پیروی شهروندان افغانستان از قانون امر به معروف و نهی از منکر این گروه را "الزامی" خوانده و هشدار داده با افرادی که در برابر نظام این گروه ایستادگی کنند، با واکنش جدی طالبان روبرو خواهند شد.

وزارت عدلیهٔ حکومت طالبان، چهارشنبه ۲۱ اگست (۳۱ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفت که هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه، قانون امر به معروف و نهی از منکر را توشیح کرده و اکنون در سراسر افغانستان نافذ است.

طالبان گفته اند که این قانون به "آداب و اصول احتساب" پرداخته است. وزارت عدلیهٔ این گروه هدف آن را "منع کردن از منکرات و اجتناب از گناه" ذکر کرده است. در این قانون روش‌هایی برای تنبیه و مجازات کسانی که از این قانون سرپیچی می‌کنند، نیز تجویز شده است.

در بخشی از قانون امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، احکام مربوط به حجاب زنان گنجانیده شده و تذکر داده شده است که "ستر تمام بدن زن لازمی و پنهان کردن روی زن به سبب ترس از فتنه ضروری است."

توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان که نقض حقوق زنان را تشدید می‌کند، با واکنش‌های داخلی و خارجی مواجه شده است. در تازه‌ترین مورد، استیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی سازمان ملل متحد، گفت که با اجرای چنین تصامیمی، جلو پیشرفت افغانستان گرفته می‌شود.

دوجاریک در نیویارک به پرسش یک خبرنگار در مورد اعمال محدودیت‌‌ها بر پوشیدن لباس و شنیدن صدای زنان گفت: "تصور اینکه کشوری با چنین دستوراتی در حال پیشرفت، توسعه و بهبود وضعیت خود باشد، دشوار است."

طالبان در حالی قانون امر به معروف و نهی از منکر را در سراسر افغانستان نافذ کردند که ملل متحد از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در آگست سال ۲۰۲۱، بار‌ها روی تخطی از حقوق بشر و به خصوص حقوق زنان، توسط این حکومت ابراز نگرانی کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG