لینک های دسترسی

Breaking News

یونسکو: پس از حدود سه سال دروازه‌های آموزشگاه‌های افغانستان هنوز به روی دختران مسدود است 


ادارهٔ آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) می‌گوید که در آستانهٔ سومین سالروز تسلط دوبارهٔ طالبان، افغانستان یگانه کشوری در جهان است که دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌های آن هنوز هم به روی زنان و دختران مسدود باقی مانده است.

طالبان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ پس گذشت کم وبیش۲۰ سال، دوباره بر افغانستان مسلط شدند و بر خلاف تعهدات‌ شان، محدودیت‌های شدید را یک بار دیگر بر شهروندان این کشور، به ویژه زنان و دختران وضع کردند.

طالبان در این مدت، مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران مسدود نگهداشته و در دسمبر سال ۲۰۲۲ تحصیل دختران در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی را نیز ممنوع کردند.

یونسکو امروز ۳۰ جولای (نهم اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که به تاریخ هشتم اگست، کنفرانس مطبوعاتی آنلاین را با متخصصین این اداره و اعضای جامعهٔ مدنی افغانستان برگزار می‌کند.

در این کفنرانس روی وضعیت کنونی آموزش در افغانستان معلومات تازه و اقدام یونسکو و تقویت حمایت جهانی از حق دختران و زنان برای تحصیل در افغانستان ارایه خواهد شد.

پیش از این، یونسکو گفته بود که تقریباً ۸۰ درصد از دختران و زنان جوان در سن مکتب در افغانستان از تحصیل بازمانده اند و نزدیک به ۳۰ درصد دختران هرگز وارد آموزش ابتدایی نشده اند.

در همین حال، نهاد "آموزش نمی‌تواند صبر کند" گفته است که بین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۱۸ ، ثبت‌نام در تمام سطوح آموزشی افغانستان ده برابر شده و از یک میلیون در سال ۲۰۰۱ به ۱۰ میلیون در سال ۲۰۱۸ رسیده بود.

به گفتهٔ این نهاد در اگست ۲۰۲۱ از هر ۱۰ دانش‌آموز در مکاتب ابتدایی، چهار نفر دختر بودند، اما با ممنوعیت آموزش متوسطه و عالی دختران، ارزش چندین دهه آموزش و پیشرفت در این کشور از بین رفته است.

ماه گذشته، صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) نیز گفت که طی حدود سه سال گذشته، سه میلیارد ساعت درسی دختران در مکاتب افغانستان از دست رفته است.

کترین رسل، رییس اجرایی یونیسف، در اعلامیه‌ای گفت که برای ۱.۵ میلیون دختر، این محرومیت سیستماتیک نه تنها نقض آشکار حق آموزش آنهاست، بلکه منجر به کاهش فرصت‌ها و بدتر شدن سلامت روان آنان نیز شده است.

رسل تاکید کرد: "حقوق کودکان، به ویژه دختران، نمی‌تواند گروگان سیاست باشد. زندگی، آینده، امیدها و رویاهای آنها شایستۀ تعادل است".

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان که هیات این گروه را در نشست دوحه رهبری می‌کرد، نگرانی اشتراک‌کنندگان این نشست در زمینه آموزش دختران و زنان را پذیرفت و گفت که این نگرانی افغان‌ها نیز است.

او گفت: "این یک مساله مردمی و افغانی است، ما به آنان می‌گوییم که خود ما هم تلاش می‌کنیم که به این موضوع راه حل پیدا کنیم، به این قیمت نه که خدای ناخواسته جامعه ما دوباره به جنگ، اختلاف و بدبختی داخل شوند."

پیش از این شماری از مقامات حکومت طالبان نیز خواهان اعادهٔ حق دختران و زنان به آموزش شده بودند، اما حکومت این گروه در مدت سه سال، نتوانسته است هیچ اقدامی در این خصوص اتخاذ کند و دختران و زنان افغان هنوز هم از حق دسترسی به آموزش محروم باقی مانده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG