لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: اسراییل و متحدانش در این هفته باید آماده حملات ایران باشد


نمایی از شهر تل ابیب اسراییل
نمایی از شهر تل ابیب اسراییل

شورای امنیت ملی قصر سفید روز دوشنبه ۱۲ اگست (۲۲ اسد) هشدار داد که اسراییل و متحدانش در هفته جاری باید برای ''یک رشته حملات قابل ملاحظه'' از سوی ایران آماده باشند.

این هشدار جان کربی، سخنگوی شورای امنیت قصر سفید، یک روز پس از آن بیان شد که لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، بار دیگر تاکید کرد که امریکا به منظور دفاع از اسراییل ''هر اقدام ممکن'' را روی خواهد گرفت.

به تعقیب آن،‌ یواف گالانت، وزیر دفاع اسراییل، نیز روز دوشنبه گفت که با لوید آستن، وزیر دفاع امریکا، در مورد آمادگی به حملات گسترده نظامی بر اسراییل صحبت کرده است.

وزارت دفاع ایالات متحده روز یکشنبه با نشر اعلامیه‌ای گفت که وزیر دفاع امریکا دستور داده که کشتی جنگی ابراهام که مجهز به جت‌های جنگی اف-۳۵‌سی است، به اسرع وقت وارد منطقه زیر کنترول فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) شود.

ایالات متحده پیش از این کشتی طیاره بردار تیودور روزولت را نیز در شرق میانه مستقر کرده است.

بر اساس اعلامیه‌ٔ پنتاگون، وزیر دفاع ایالات متحده همچنین دستور داده که کشتی تحت البحری نوع (SSGN 729) مجهز با میزایل‌های رهبری شده نیز زیر کنترول سنتکام قرار بگیرد.

پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع، در پاسخ به این سوال که آیا اعزام کشتی‌ تحت البحری پیامی به ایران است، گفت: ''مطلقاََ.''

رایدر روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده تلاش می‌کند تا پیامی را ارسال کند که امریکا به دنبال کاهش تنش در منطقه است، اما تاکید کرد که واشنگتن همچنین به منظور دفاع از نیروهای خود و حمایت از اسراییل، قابلیت‌های نظامی خود را در منطقه تقویت می‌کند.

اما باربرا استار، کارشناس ارشد ارتباطات و پالیسی در پوهنتون کالیفورنیای جنوبی، گفت که استقرار کشتی تحت البحری ایالات متحده در شرق میانه پیامی را به ایران می‌رساند.

استار در پاسخ به پرسشی صدای امریکا در رسانهٔ اجتماعی ایکس نوشت: ''ایالات متحده در واقع می‌خواهد اطمینان حاصل کند که ایران درک می‌کند که [ایالات متحده] در آنجا حضور دارد و برای حمله در دفاع از اسراییل آماده است."

در همین حال، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه با رهبران بریتانیا، فرانسه،‌آلمان و ایتالیا در مورد تشدید تنش‌ها در شرق میانه صحبت کرد.

رهبران این کشور‌ها با نشر اعلامیه‌ای مشترک "حمایت کامل" شان از تلاش‌ها برای دستیابی به توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در غزه بیان کردند.

رهبران این کشور‌ها همچنین حمایت شان را برای دفاع از اسراییل در برابر حملات احتمالی ایران و گروه‌های ''تروریستی'' که از حمایت تهران برخوردار‌اند، اعلام کردند. رهبران این کشور‌ها از ایران نیز خواستند که با در نظر داشت پیامد‌ها امنیتی در منطقه،‌ از حمله بر اسراییل صرف نظر کند.

در همین حال، یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به صدای امریکا گفت که نیرو‌های ایران تسلیحات شان را به سمت حمله قرار می‌دهند.

پیش از این نیز مقامات دفاعی ایالات متحده در نخستین حمله مستقیم ایران بر اسراییل که در ماه اپریل صورت گرفت، شاهد تحرکات مشابه بودند.

ایران پس از آن با بیش از ۳۰۰ میزایل و طیاره‌های بی سرنشین بر اسراییل حملات مستقیم را انجام داد که قنسلگری ایران در دمشق، پایتخت سوریه، هدف حمله قرار گرفت. در آن حمله که ایران آنرا به اسراییل نسبت داده است، دست‌کم هشت نفر کشته شدند. اما در حملات ایران بر اسراییل، تلفات و خسارات اندک وارد شد.

رسانه‌های ایران از قول یک مقام سپاه پاسداران ایران گزارش داده‌اند که علی خامنه‌ای، رهبری جمهور اسلامی، دستور داده است تا به خاطر انتقامجویی از کشته شدن اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، اسراییل را ''به شدت مجازات'' شود. هنیه به تاریخ ۳۱ جولای در تهران کشته شد و ایران، اسراییل را مسوول آن قلمداد کرده است. اما اسراییل نه دست داشتن در این حمله را تایید و نه رد کرده است.

در این گزارش از خبرگزاری‌های رویترز، فرانس پرس و اسوشیتد پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG