لینک های دسترسی

Breaking News

دلیل تعامل هند با طالبان چه است؟


به باور شماری از تحلیلگران، هند در این اواخر تلاش کرده است تا روابط حسنه با طالبان داشته باشد و با از سرگیری پروژه های اقتصادی در افغانستان بارومندی و اعتماد طالبان را با خود داشته باشد.

مایکل کوگلمن، کارشناس مسایل جنوب آسیا در مرکز تحقیقاتی وودرو ویلسن در واشنگتن دی‌سی، می‌گوید که هند با وجودی که به خاطر روابط نزدیک طالبان با پاکستان و گروه های تروریستی چون لشکر طیبه و جیش محمد، در تقابل با طالبان قرار داشت، اکنون تغییر سیاست و جهت داده است.

کوگلمن به صدای امریکا گفت:‌ "به نظرم هند در مورد اوضاع امنیتی به ویژه تهدید دهشت افگنی که مطرح می شود، خیلی نگران است. دیدگاه هند این است که برای رسیدگی به نگرانی‌های موجود ناشی از تروریزم و منافع دهلی جدید در افغانستان، بهتر است چینل ارتباطی مستقیم با طالبان داشته باشد تا بتواند از آن طریق اوضاع را خوب‌تر ارزیابی کند. [هند] برای رسیدگی بهتر به منافع و تهدیدات دهشت افگنی در افغانستان، بدون شک به تعامل مستقیم با طالبان پرداخته و سفارت خود را در کابل دارد."

پس از تسلط دوبارۀ طالبان در افغانستان، دهلی جدید برعلاوۀ حفظ تعامل با حکومت طالبان، در فراهم کردن کمک های بشری به شمول ارسال گندم، وسایل طبی و واکسین کووید۱۹ به افغانستان در کنار سایر کشورها به شمول چین گام نهاد.

نایانیما باسو، خبرنگار هندی که اوضاع افغانستان را بعد از تسلط دوباره طالبان تحت نظارت دارد، می گوید که هند نگران است.

نایانیما باسو گفت:‌ "هند از سرمایه گذاری چینایی ها در بخش معادن افغانستان که برای منافع امنیتی هند مهم می باشد، باخبر بوده و نگران است که مبادا برنامه های تمویل شده اقتصادی هند در افغانستان با خطر مواجه شود. گرچه هند در گذشته همواره از نیروهای ضد طالبان در افغانستان حمایت کرده است، اما حالا درک می کند که آن روزها گذشته و دهلی جدید به تنهایی کاری کرده نمی تواند."

خانم باسو افزود که هند همچنان می بیند که چندین کشور به شمول ایالات متحدهٔ امریکا و روسیه با کابل تعامل دارند، بناً به گفتۀ وی، هند نیز مجبور است تا با رویکرد مشابه به پیش برود.

تحلیلگران، تعامل کشورهای همسایۀ افغانستان با حکومت طالبان را به خاطر سرحد مشترک این کشورها با افغانستان توجیه می‌کنند، اما هند با وجود نداشتن سرحد مشترک با افغانستان از تعامل با طالبان چه سود می برد؟

به باور جبار اکبری، آگاه مسایل سیاسی، روابطه کشورها استوار بر داشتن سرحد مشترک نمی باشد بلکه آنچه در این راستا مهم است، منافع جیوپولتیکی می باشد که هند آنرا در افغانستان می‌بیند.

جبار اکبری گفت:‌ "هندی‌ها با حضور خود در افغانستان و رابطه خوب با طالبان، دست پاکستان را که یکی از رقبای سرسخت این کشور است، از افغانستان کوتاه نگه می‌دارد و همچنان با از سرگیری پروژه های خود در افغانستان می‌تواند باورمندی طالبان را با خود داشته باشد."

هند در ۲۰ سال پسین، در پروژه های متعدد ساختمانی، انکشافی و تعلیمی با افغانستان کمک کرده است. ساخت و بازسازی بند سلما در ولایت هرات، راه اندازی پروژۀ بندر چابهار و اعمار ساختمان پارلمان پیشین در کابل از نمونه های بارز پروژه‌های انکشافی هند در افغانستان می‌باشد.

گروه

XS
SM
MD
LG