لینک های دسترسی

Breaking News

فرمان رهبر طالبان: تارک نماز جماعت مجازات شود


رهبر طالبان مشخص نکرده است که مجازات ماموری که در نماز جماعت حاضر نمی‌شود، چه است.
رهبر طالبان مشخص نکرده است که مجازات ماموری که در نماز جماعت حاضر نمی‌شود، چه است.

هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان، با صدور فرمانی به کارمندان حکومت این گروه هشدار داده است که نماز را در جماعت ادا کنند و به گفتۀ وی تارک نماز باید تعزیر شود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز پنجشنبه هشتم اگست (۱۸ اسد) فرمان ملا هبت‌الله را که بیشتر آن در مورد ترتیب درست ادای نماز است در شبکۀ ایکس نشر کرد.

در بخشی از این فرمان آمده است: "اقامه نماز با جماعت شرعاً واجب است و تارک جماعت مستوجب تعزیر می‌گردد. منسوبین و مسوولین وزارت‌ها و ادارات امارتی [حکومت طالبان] شرعاً مکلف اند که در نمازهای خویش پابند باشند و نماز را در اوقات تعیین شده با جماعت اقامه نمایند."

پس از مسلط شدن بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، گروه طالبان که تفسیر سختگیرانه از اسلام دارند، محدودیت‌های زیادی را بر افغان‌ها به ویژه زنان و دختران در آن کشور وضع کرده است.

زنان و دختران افغان، بر اساس فرامین رهبر طالبان، از آموزش به سویۀ بالاتر از صنف ششم منع شده و جز ادارات معدود، اجازۀ کار در دفاتر دولتی و سازمان‌های غیردولتی را ندارند.

طالبان همچنان زنان افغان را از رفتن به پارک‌ها و تفریحگاه‌ها، کلب‌های ورزشی، حمام‌های عمومی و آرایشگاه‌ها منع کرده اند.

در این فرمان آمده است که اگر یک مامور حکومت طالبان بدون عذر موجه نماز را در جماعت ادا نکند، نخست باید ادارۀ مربوطه به وی هشدار بدهد و در صورت تکرار این عمل، فرد تارک نماز به مسوول همان اداره معرفی شود. در فرمان آمده است که مسوولان ادارات موصف اند تا تارک نماز جماعت را "بر اساس فقه حنفی" به گونۀ مناسب تعزیر کنند.

با اینحال، در فرمان ملا هبت‌الله مشخص نشده است که مجازات ماموری که در نماز جماعت حاضر نمی‌شود چه است. سخنگوی حکومت طالبان نیز تا کنون در این مورد وضاحت نداده است.

طالبان در حاکمیت قبلی شان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ ادای نماز جماعت را جبری کرده و حتا کسانی که در هنگام نماز جماعت در سطح شهر گشت و گذار می‌کردند، از سوی محتسبان ادارۀ امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان لت و کوب شده و به زور وارد مسجد ساخته می‌شدند.

درست یک روز پیش از صدور این فرمان رهبر طالبان، کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی بین‌المللی ادیان در تازه‌ترین گزارش خود گفت که تحت حاکمیت طالبان، آزادی مذاهب در افغانستان به طور پیوسته و قابل توجهی کاهش یافته و محدود شده است.

در این گزارش آمده است که حاکمان افراطی طالبان دیگر علمای دینی را ساکت ساخته، اقلیت‌های مذهبی را از برگزاری مراسم مذهبی منع و تحرک آزادانه و تحصیل زنان و دختران افغان را محدود کرده اند.

بر بنیاد این گزارش، طالبان تدریس فقه جعفری را در تمام مکاتب، به شمول مکاتب خصوصی، ممنوع و صدها ملا امام شیعه را تعویض کرده اند. رهبران جامعۀ شیعۀ افغانستان گفته اند که هیچ روحانی شیعه مذهب در شورای علمای ولایتی طالبان، شامل نیستند.

گروه

XS
SM
MD
LG