لینک های دسترسی

Breaking News

قانون جدید در آسترالیا؛ کارمندان حق دارند در اوقات شخصی به تماس‌های کاری پاسخ ندهند


با انفاذ قانون جدید در آسترالیا که روز دوشنبه ۲۶ اگست (ششم سنبله) به اجرا گذاشته شد، میلیون‌ها کارمند حق یافتند که در ساعات شخصی و غیرکاری به تماس‌های کاری کارفرمایان شان پاسخ ندهند.

قوانین مشابهی از قبل در شماری از کشورهای اروپایی و امریکای لاتین نافذ شده بود.

اتحادیه‌های کارگری در آسترالیا با استقبال از این اقدام گفته اند که قانون جدید به کارمندان فرصت می‌دهد تا توازن میان زندگی شخصی و کاری شان را برقرار کنند.

میشل اونیل، رییس شورای اتحادیه‌های تجاری آسترالیا این روز را "تاریخی" خواند و گفت که اکنون "آسترالیایی‌ها بر اساس قانون حق دارند تا اوقات با کیفیت با عزیزان شان داشته باشند، بدون آنکه دغدغهٔ کاری آنان را مجبور کند که پیهم به تماس‌ها و ایمیل‌های نامعقول پاسخ بدهند".

انتونی البانیز، صدر اعظم آسترالیا، که حکومت وی این اصلاحات را روی دست گرفته بود، ضمن تمجید از این اقدام گفت: "همانگونه که برای یک فرد ۲۴ ساعت در روز معاش داده نمی‌شود، آنان نباید ۲۴ ساعت در روز کار کنند."

البانیز در صحبت به شبکهٔ نشراتی ملی ای‌بی‌سی گفت: "بی‌پرده بگویم،‌ این یک موضوع صحت روانی است تا مردم قادر باشند که [در اوقات غیرکاری و شخصی] از کار بریده و به زندگی و خانواده‌‌های شان بپردازند."

با اینحال، رهبران تجاری آسترالیا از این قانون با سردی استقبال کرده و تصویب آن را شتابزده خوانده اند.

گروه صنعتی آسترالیا با نشر بیانیه‌ای گفته است: "قانون مسما به 'حق قطع ارتباط' که با شتابزدگی و تعمق اندک تصویب شده است، به شدت مغشوش کننده است. کم از کم، کارفرمایان و کارمندان اکنون سردرگم اند که آیا می‌توانند در ساعات غیرکاری در مورد شفت‌های اضافی کاری با کارمندان شان تماس بگیرند یا نه."

شرکت‌های بزرگ و متوسط سر از دوشنبه ۲۶ اگست ۲۰۲۴ مکلف به تطبیق این قانون اند و شرکت‌های کوچک که کمتر از ۱۵ کارمند دارند، باید سر از ۲۶ اگست ۲۰۲۵ این قانون را عملی کنند.

اما این قانون یک استثنا گذاشته است و آن اینکه نظر به ماهیت تماس، نقش یک کارمند در یک اداره و مکلفیت کارمند برای اضافه کاری و قابل دسترس بودن، کارفرما می‌تواند بر بنیاد "دلیل معقول" با کارمند در اوقات غیرکاری تماس بگیرد و کارمند نیز به "تماس معقول" پاسخ بدهد.

گروه

XS
SM
MD
LG