لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش تنش در لبنان؛ بایدن به نیروهای امریکایی مستقر در شرق میانه دستور 'تعدیل' داد


پس از آن که اسراییل مقر حزب الله را در بیروت، پایتخت لبنان با موجی حملات هدف قرار داد، جوبایدن، رییس جمهور امریکا به نیروهای امریکایی در شرق میانه دستور داده "در صورت لزوم" آمادهٔ اقدام باشند.

قصر سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: "او (بایدن) به پنتاگون دستور داده است تا وضعیت نیروهای ایالات متحده در منطقه را برای تقویت بازدارندگی، تضمین حفاظت از نیروها و حمایت از طیف کامل اهداف امریکا ارزیابی و تنظیم کند."

بایدن همچنین به سفارت‌های امریکا در منطقه دستور داد تا "تمام اقدامات حفاظتی را در حد مقتضی انجام دهند."

اسراییل روز جمعه ۲۷ سپتمبر (ششم میزان) موجی از حملات هوایی را در جنوب بیروت، پایتخت لبنان انجام داد که به گفتهٔ اردوی این کشور مقر اصلی حزب‌الله را هدف قرار داده است.

اردوی اسراییل همچنین روز شنبه اعلام کرد که در حال انجام حملاتی به تسلیحات حزب الله است که در زیر ساختمان های مسکونی در جنوب بیروت، پایتخت لبنان ذخیره شده بود.

اردو در بیانیه‌ای اعلام کرد: "در حال حاضر اردوی اسراییل در حال انجام حملات هدفمند به سلاح های متعلق به سازمان تروریستی حزب الله است که در زیر ساختمان های غیرنظامی انبار شده است."

اما حزب الله روز شنبه "ادعای" اسراییل را مبنی بر ذخیره‌ سلاح‌ها در زیر ساختمان‌های مسکونی رد کرد.

حزب الله لبنان در پیامی که توسط دفتر رسانه‌ای این گروه منتشر شد، گفت: "ادعاهای دروغین دشمن صهیونیستی مبنی بر وجود تسلیحات یا انبارهای تسلیحاتی در زیرساختمان های غیرنظامی که در حومه جنوبی هدف بمباران قرار گرفتند، صحت ندارد."

بایدن پیش از این تایید کرده بود که "ایالات متحده هیچ اطلاعی یا مشارکتی در این اقدام (اسراییل) نداشته و در اظهاراتی به خبرنگاران افزود: "ما در حال جمع آوری اطلاعات هستیم."

وزیر دفاع امریکا نیز روز جمعه در واکنش به حمله اسراییل به مواضع حزب‌الله در بیروت تاکید کرد که امریکا در این عملیات دخالت تا اطلاع قبلی نداشته و "باید از وقوع یک جنگ تمام‌عیار جلوگیری کرد".

آستن افزود که وی با همتای اسراییلی خود زمانی از طریق تلیفون صحبت کرد که "عملیات اسراییل از قبل در حال انجام بود".

یک مقام امریکایی به طور جداگانه گفت که اسراییل زمانی به واشنگتن در مورد حمله اطلاع داد که عملیات در جریان بود و طیاره‌های جنگی اسراییل در هوا بودند.

اسراییل در این هفته تمرکز خود را از جنگ غزه به لبنان معطوف کرده و حملات هوایی به پایگاه‌های حزب‌الله در سراسر کشور انجام داده که صدها کشته برجا گذاشته و ۱۱۸ هزار نفر دیگر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

حملات روز جمعه در جنوب بیروت نخستین حمله بر این شهر در این هفته نبود، اما شدیدترین حملات اسراییل بر این شهر خوانده شده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG