لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: مصر گذرگاه رفح به غزه را برای ۲۰ موترباربری باز می‌کند


موترهای باربری حامل کمک‌های بشردوستانه منتظر باز شدن گذرگاه رفح استند.
موترهای باربری حامل کمک‌های بشردوستانه منتظر باز شدن گذرگاه رفح استند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده می‌گوید که عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر با باز کردن گذرگاه رفح موافقت کرده تا نخستین محموله کمک‌های بشردوستانه از آن طریق وارد غزه شود.

بایدن روز چهارشنبه ۱۸ اکتوبر (۲۶ میزان) هنگام عزیمت از اسراییل به خبرنگاران گفت: "او (رییس جمهور مصر) موافقت کرد که برای آغاز این روند ۲۰ موتر باربری را اجازه بدهد."

پیش از این دفتر بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل گفته بود که اجازه می‌دهد تنها آب، مواد غذایی و دوا از مصر وارد غزه شود.

دفتر نتنیاهو روز چهارشنبه گفت که در پرتو تقاضای جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، و بر اساس تصمیم کابینه، اسراییل جلو این کمک‌های بشری از مصر را نخواهد گرفت. اما در بیانیۀ صدارت اسراییل آمده است که این کمک‌ها نباید به دسترس گروه حماس قرار گیرد.

جو بایدن نیز گفته است که سازمان ملل متحد این کمک‌ها را توزیع خواهد کرد و محموله‌های بعدی بستگی به این دارد که مواد چگونه توزیع می‌شود.

او هشدار داد: "اگر حماس آن را مصادره کند و یا نگذارد که عبور کند ... آنگاه این روند به پایان خواهد رسید."

بایدن گفت که محموله کمک‌ها ممکن تا روز جمعه به غزه نرسد، زیرا به گفتهٔ وی جاده‌های اطراف گذرگاه نیاز به ترمیم دارد.

در همین حال قصر سفید نیز با نشر بیانیه‌ای گفته است که دو رهبر درباره هماهنگی مداوم برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و میکانیزم‌هایی برای اطمینان از توزیع این کمک‌ها به مردم غیرنظامی گفتگو کردند.

در بیانیه آمده است: "آنها (بایدن و السیسی) بر لزوم حفظ ثبات در شرق میانه، جلوگیری از تشدید درگیری و ایجاد شرایط برای صلح پایدار و دایمی در منطقه توافق کردند."

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز چهارشنبه در حالی وارد اسراییل شد، که حمله بر یک شفاخانه در غزه که منجر به کشته شدن کم از کم ۵۰۰ نفر شد، واکنش گستردۀ بین‌المللی را بر انگیخته است.

بر اساس برنامۀ سفر بایدن، قرار بود او پس از سفر به اسراییل، به عمان و اردن برود و با محمود عباس، رییس ادارۀ خودگردان فلسطین نیز دیدار کند، اما به دلیل اینکه عبدالله، پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر مخالفت خود را با این دیدار ابراز کردند، سفر بایدن به اردن لغو شد.

قصر سفید روز سه شنبه و پیش از عزیمت بایدن به منطقه با نشر بیانیه‌ای گفته بود: "پس از مشورت با عبدالله دوم، پادشان اردن و اعلام روزهای سوگواری از سوی محمود عباس، رییس ادارۀ فلسطینی، رییس جمهور بایدن سفرش را به اردن و نشست برنامه‌ریزی شده با عبدالله و السیسی، را به تعویق خواهد انداخت."

پس از حملۀ حماس بر اسراییل که منجر به کشته شدن حدود ۱۴۰۰ نفر در اسراییل شد، نیروهای اسراییلی حملات هوایی انتقامجویانه را بر غزه آغاز کردند که تا شمار تلفات فلسطینیان که بیشتر آنان غیرنظامیان اند از مرز ۳۵۰۰ نفر گذشته است.

گروه

XS
SM
MD
LG