لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن از پادشاه اردن در قصر سفید پذیرایی می‌کند


در فبروری سال روان نیز عبدالله به واشنگتن دی‌سی سفر کرده و در مورد وضعیت شرق میانه با جو بایدن صحبت کرده بود.
در فبروری سال روان نیز عبدالله به واشنگتن دی‌سی سفر کرده و در مورد وضعیت شرق میانه با جو بایدن صحبت کرده بود.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه ششم می (۱۷ ثور) از عبدالله، پادشاه اردن، در قصر سفید پذیرایی می‌کند و بحث در مورد وضعیت غزه در صدر اجندای این دیدار قرار خواهد داشت.

عبدالله هفتۀ گذشته با انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، در شهر عمان، پایتخت اردن، ملاقات کرد و در مورد تلاش‌ها برای استقرار آتش‌بس میان اسراییل و حماس، امدادرسانی به باشندگان غزه و صلح پایدار در منطقه از طریق ایجاد دو دولت مستقل فلسطینی-اسراییلی صحبت کردند.

این دو رهبر در حالی با هم دیدار می‌کنند که اسراییل به باشندگان شرق شهر رفح در جنوب غزه دستور داده است که محلات شان را ترک کرده و به شمال رفح بروند.

هرچند، سازمان‌های امدادرسان به شمول نهادهای ملل متحد هشدار داده اند که عملیات نظامیان اسراییل بر رفح که بیش از نصف جمعیت بیجاشدۀ غزه در آنجا پناه برده اند، بحران عظیم بشری را خلق کرده و "جوی خون" را جاری خواهد ساخت.

بایدن و عبدالله نزدیک به یک ماه پیش و در پی حملات ایران بر اسراییل از طریق تلیفون صحبت کردند. پیش از این، عبدالله نیز در ماه در فبروری سال روان به واشنگتن دی‌سی سفر کرد و در مورد وضعیت شرق میانه با جو بایدن صحبت کرده بود.

خبرگزاری رویترز از قول یک دپلومات اردنی گزارش داده است که دیدار روز دوشنبه میان عبدالله و بایدن یک جلسۀ رسمی دوجانبه نبوده، بلکه یک ملاقات غیررسمی خصوصی است.

موضع‌گیری اردن و دیگر کشورهای عرب در خصوص وضعیت جاری شرق میانه برای اسراییل بسیار مهم است و تقریباً تمام کشورهای عرب در شرق میانه خواستار آتش‌بس میان اسراییل و حماس اند.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته اسراییل، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۷۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، باعث کشته شدن نزدیک به ۳۵ هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG