لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی‌ها از عملیات اسراییل بر رفح؛ بایدن با نتنیاهو صحبت کرد


در پی افزایش نگرانی‌ها در مورد عملیات زمینی اسراییل بر شهر رفح، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه ششم می (۱۷ثور) با بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، صحبت کرد.

قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای گفته است که جو بایدن یک بار دیگر موقف‌اش را در مورد رفح به نتنیاهو تصریح کرد.

جو بایدن در ماه اپریل به نتنیاهو گفت که حمله بر رفح یک "اشتباه" خواهد بود و واشنگتن گفته است که عملیات فاقد یک طرح برای حفاظت از غیرنظامیان را حمایت نخواهد کرد. اما تل ابیب این هشدارها را نادیده گرفته و به باشندگان شرق رفح دستور داده است تا پیش از آغاز عملیات این ساحه را ترک کنند.

یک سخنگوی قصر سفید به فرانس‌پرس گفت: "ما دیدگاه خود را در مورد تهاجم عمدۀ زمینی بر رفح به حکومت اسراییلی واضح کرده ایم...هنوز هم باور داریم که توافق برای رهایی گروگانان بهترین راه برای حفظ جان گروگانان و جلوگیری از تهاجم بر رفح است، جاییکه بیش از یک میلیون نفر پناه برده اند."

این در حالی است که بنیامین نتنیاهو توافق کرد که گذرگاه كرم ابو سالم به روی کمک‌های بشری به نیازمندان باز نگهداشته خواهد شد. اما در اعلامیۀ قصر سفید در مورد موقف صدر اعظم اسراییل مبنی بر حملۀ بر رفح چیزی گفته نشده است.

بر اساس معلومات سازمان جهانی صحت، در حال حاضر حدود ۱.۲ میلیون نفر به رفح پناه برده اند و اکثریت آنان افرادی اند که از جنگ میان حماس و اسراییل فرار کرده اند.

اردوی اسراییل با پخش شب‌نامه به باشندگان رفح گفته است که برای مصوونیت جان شان پیش از عملیات نظامی نیروهای اسراییلی، شرق این شهر را ترک کنند.

واشنگتن به این باور است که این اقدام اسراییل در پاسخ به یک حملۀ راکتی حماس است که روز گذشته جان چهار نظامی اسراییلی را گرفت.

با اینحال، ایالات متحده تلاش دارد از طریق مجراهای دپلوماتیک مذاکرات آتش‌بس میان حماس و اسراییل را دوباره در مسیر درست سوق بدهد، هرچند به دلیل اختلافات شدید میان حماس و اسراییل، این تلاش‌ها تا اکنون پیشرفتی نداشته است.

حماس از اسراییل خواسته است تا جنگ را در غزه پایان ببخشد، تقاضایی که تل ابیب آنرا رد کرده است.

قرار بود امروز مشوره‌ها میان ایالات متحده و قطر دردوحه صورت گیرد، اما یک رسانۀ مصری گزارش داد که مذاکرات پس از حملۀ راکتی حماس متوقف شده است.

قرار است جو بایدن امروز از عبدالله، پادشاه اردن، در قصر سفید پذیرایی کند و بحث در مورد وضعیت غزه در صدر اجندای این دیدار قرار خواهد داشت.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته اسراییل، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۷۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، باعث کشته شدن نزدیک به ۳۵ هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG