لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن از تصمیم نتنیاهو برای مذاکرهٔ اسراییل جهت توافق آتش‌بس با حماس استقبال کرد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده هنگام صحبت تلیفونی با بنیامین نتنیاهو،‌ صدر اعظم اسراییل
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده هنگام صحبت تلیفونی با بنیامین نتنیاهو،‌ صدر اعظم اسراییل

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز چهارم جولای (۱۴ سرطان) از تصمیم بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، برای فرستادن هیات اسراییلی جهت مذاکره برای توافق آتش‌بس با حماس و رهایی گروگان‌ها استقبال کرد.

رهبران دو کشور از طریق تماس تیلفونی در مورد آتش‌بس را صحبت کردند.

در اعلامیهٔ قصر سفید آمده است که "رییس جمهور بایدن از تصمیم صدراعظم [نتنیاهو] برای صلاحیت دادن به مذاکره کنندگانش برای تعامل با میانجی‌گران امریکایی، قطری و مصری در تلاش جهت نهایی کردن یک توافق، استقبال کرد."

رییس جمهور بایدن یک بار دیگر بر "تعهد آهنین" امریکا به امنیت اسراییل، تاکید کرد.

قرار است تیم‌های امنیت ملی دو کشور به تاریخ ۱۵ جولای در چوکات گروه مشورتی استراتیژیک با هم ملاقات کنند.

خبرگزاری فرانس‌ پرس به نقل منابعی که از آنان نام نگرفته، گزارش داده است که صدر اعظم اسراییل به رییس ادارهٔ استخبارات این کشور دستور داده است تا برای صحبت با میانجی‌گران به قطر برود.

در این گزارش آمده است که نتنیاهو امروز پیشنهادات جدید حماس را که از طریق مصر و قطر فرستاده شده است، با کابینهٔ امنیتی‌اش به بحث گرفت.

اسراییل به این باور است که ده‌ها گروگان هنوز هم زنده و در غزه در قید تندروان حماس اند و این درحالی است که در پی افزایش تلفات غیرنظامیان در قلمروهای فلسطینی، هر دو جانب برای رسیدن به یک توافق آتش‌بس، با فشار‌های روز افزون بین المللی مواجه اند.

یکی از این منابع گفته است که قرار بود دوید بارنیا، رییس ادارهٔ استخبارات اسراییل (موساد) هیات اسراییلی را در قطر رهبری کند. منبع گفته است که بارنیا روز جمعه در دوحه با صدر اعظم قطر ملاقات خواهد کرد.

یک مقام بلند پایهٔ امریکایی به شرط نشرنشدن نامش در گزارش، گفت که ایالات متحده به این باور است که اسراییل و حماس فرصت خوبی برای رسیدن به یک توافق آتش‌بس و رهایی گروگان‌ها را دارند.

او افزود که پیشنهادات حماس این روند را به پیش می‌راند و ممکن اساس نهایی شدن آنرا فراهم کند. با آنهم او اضافه کرد که کار‌های بیشتری باید در این خصوص انجام شود.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته مقامات اسراییل، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۹۵ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه تا اکنون باعث کشته شدن کم و بیش ۳۷ هزار و ۹۲۵ فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG