لینک های دسترسی

Breaking News

پزشکیان: ایران حق پاسخ در مقابل حملات متجاوزین را دارد


نگرانی از حمله ایران بر اسراییل یک روز پس از آن افزایش یافت که اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، به تاریخ ۳۱ جولای در تهران کشته شد
نگرانی از حمله ایران بر اسراییل یک روز پس از آن افزایش یافت که اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، به تاریخ ۳۱ جولای در تهران کشته شد

مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران، ناوقت دوشنبه ۱۲ اگست (۲۲ اسد) گفت که کشورش حق پاسخ در مقابل حملات "متجاوزین" را دارد.

این اظهارات پزشکیان پس از آن بیان شد که اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در یک تماس تلیفونی با پزشکیان،‌ در حالی خواهان کاهش تنش‌ها در شرق میانه شد که احتمال حملات ایران و حزب‌الله لبنان بر اسراییل موجب نگرانی گسترش منازعه در منطقه شده است.

پس از تماس تیلفونی رهبران دو کشور، ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، از قول پزشکیان گزارش داد که ''ایران ضمن استقبال از توسعه تعاملات با همه کشورها و تاکید بر حل مشکلات از طریق مذاکره،‌ هرگز تسلیم فشار، تحریم، زورگویی و تجاوزگری نخواهد شد بلکه مطابق موازین بین‌المللی پاسخ به متجاوزین را حق خود می‌داند.''

کییر استارمر، صدراعظم بریتانیا، نیز روز دوشنبه در یک تماس تیلفونی از رییس جمهور پزشکیان خواست ''از حمله بر اسراییل اجتناب کند''.

سخنگوی دفتر صدراعظم بریتانیا گفته است که استارمر "به شدت نگران وضعیت منطقه است و از همه جناح‌ها خواسته تا تنش زدایی کنند و از رویارویی بیشتر منطقه‌ای خودداری کنند''.

پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه با رهبران بریتانیا، فرانسه،‌آلمان و ایتالیا در مورد تشدید تنش‌ها در شرق میانه صحبت کرده بود.

رهبران این کشور‌ها با نشر اعلامیه‌ای مشترک "حمایت کامل" شان از تلاش‌ها برای دستیابی به توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در غزه بیان کردند.

رهبران این کشور‌ها همچنین حمایت شان را برای دفاع از اسراییل در برابر حملات احتمالی ایران و گروه‌های ''تروریستی'' که از حمایت تهران برخوردار‌اند، اعلام کردند. رهبران این کشور‌ها از ایران نیز خواستند که با در نظر داشت پیامد‌های امنیتی در منطقه،‌ از حمله بر اسراییل صرف نظر کند.

پس از کشته شدن اسماعیل هینه، رییس دفتر سیاسی حماس در تهران، پایتخت ایران، میانجی‌گران بین المللی از اسراییل و گروه حماس خواسته‌ اند تا گفتگو‌های شان را برای آتش‌بس موقت و توافق آزادی گروگان‌های باقی‌مانده از سر بگیرند. کشته شدن هنیه سبب افزایش تنش و گسترده‌تر شدن جنگ در شرق میانه شده است.

با افزایش نگرانی‌ها از حملهٔ احتمالی ایران بر اسراییل، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید روز دوشنبه ۱۲ اگست هشدار داد که اسراییل و متحدانش در هفته جاری باید برای ''یک رشته حملات قابل ملاحظه'' از سوی ایران آماده باشند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG