لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: شرق میانه در مسیر درگیری، خشونت، رنج و ناامنی بیشتر در حرکت است


انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده
انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، روز پنج شنبه اول اگست (۱۱ اسد) از همه طرف‌ها در شرق میانه خواست تا از تشدید تنش‌ها جلوگیری کنند و به آتش‌بس در غزه دست یابند.

بلینکن در جریان دیدار از منگولیا هشدار داد که شرق میانه در مسیر "درگیری، خشونت، رنج و ناامنی بیشتر" در حرکت است. او ضمن تاکید بر اهمیت حیاتی در هم شکستن چرخۀ ناامنی در شرق میانه گفت: "اینکار با آتش‌بسی که ما روی آن کار کرده‌ایم، آغاز می‌شود."

انتونی بلینکن افزود: "برای رسیدن به آن [آتش‌بس] ابتدا نیاز است که همه طرف‌ها گفتگو کرده و تشدید تنش را متوقف کنند. نیاز است که دلایلی برای رسیدن به توافق پیدا کنند."

پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی گروه حماس، در تهران، پایتخت ایران، نگرانی‌ها از تشدید بحران شرق میانه، افزایش یافته است.

حکومت ایران و گروه حماس ادعا می‌کنند که هنیه در حملۀ اسراییل بر محل اقامت وی در شمال تهران کشته شده است، هرچند اسراییل تا کنون دست داشتن در این رویداد را تایید یا رد نکرده است.

ساعاتی پس از کشته شدن هنیه، وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که واشنگتن نه از این مسله آگاهی داشت و نه هم در آن دخالت دارد.

بلینکن در جریان سفر به سنگاپور، در مصاحبه با کانال خبری آسیا گفت: "این چیزی است که ما از آن آگاه نبودیم یا در آن دخالت نداشتیم... گمانه‌زنی در این مورد بسیار دشوار است."

وزیر خارجۀ ایالات متحده در پاسخ به پرسشی دربارۀ تاثیر احتمالی کشته شدن هنیه بر جنگ گفت: "من در طول سال‌ها آموخته‌ام که هرگز در مورد تاثیر یک رویداد بر رویداد دیگر گمانه‌زنی نکنم".

با اینحال، حکومت ایران روز چهارشنبه ادعا کرد که ایالات متحده به دلیل حمایت از اسراییل، مسوولیت کشته شدن اسماعیل هنیه را به عهده دارد.

گروه

XS
SM
MD
LG