لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌های جهانی به کشته شدن اسماعیل هنیه در ایران


اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی گروه حماس که صبح چهارشنبه در حمله‌ای در ایران کشته شد.
اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی گروه حماس که صبح چهارشنبه در حمله‌ای در ایران کشته شد.

کشته شدن اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی گروه حماس، در اقامتگاهش در شهر تهران، پایتخت ایران، واکنش‌های گستردۀ جهانی را بر انگیخته است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، روز چهارشنبه ۳۱ جولای (دهم اسد) و ساعاتی پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی گروه حماس، گفت که ایالات متحده نه از این مسله آگاهی داشت و نه هم در آن دخالت دارد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که همچنان به تلاش برای دستیابی به آتش‌بس میان اسراییل و حماس و جلوگیری از گسترش جنگ ادامه خواهد داد.

بلینکن روز چهارشنبه با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، صدر اعظم و وزیر خارجۀ قطر، کشوری که میانجی عمدۀ مذاکرات بین اسراییل و حماس و میزبان دفتر سیاسی حماس است، صحبت تلیفونی کرد.

آل ثانی پیش از این تماس تلیفونی در یک پیام ایکس نوشت: "ترورهای سیاسی و هدف‌گیری مداوم غیرنظامیان در غزه در حالی که مذاکرات ادامه دارد، ما را به این سوال می‌رساند که وقتی یک طرف مذاکره‌کننده، طرف دیگر را ترور می‌کند، چگونه میانجی‌گری موفق می‌شود؟"

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در فلیپین از اظهار نظر مستقیم در بارۀ کشته شدن هنیه پرهیز کرد، اما با تاکید بر اینکه "جنگ اجتناب‌ناپذیر نیست" به خبرنگاران گفت که اگر اسراییل هدف حمله قرار گیرد، ایالات متحده به دفاع از آن کشور کمک خواهد کرد.

وزارت خارجۀ مصر روز چهارشنبه در بیانیه‌ای، کشته شدن هنیه را مایۀ "تشدید تنش در منطقه" خواند و گفت: "همزمانی آن [کشته شدن هنیه] با عدم پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس در غزه، به پیچیدگی اوضاع می‌افزاید".

در این بیانیه بدون اشاره به مواضع حماس در جریان گفتگوها در قطر، از اسراییل با این عنوان که ارادۀ سیاسی برای آرام کردن تنش ندارد، انتقاد شده است.

لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین با ابراز "نگرانی شدید" از کشته شدن اسماعیل هنیه گفت: "قاطعانه با این ترور مخالفیم و آن را محکوم می‌کنیم". این مقام چینی گفت که "غزه باید هر چه زودتر به آتش‌بس جامع و دایمی دست یابد."

میخایل بوگدانف، نماینده ویژۀ رییس جمهور روسیه در امور شرق میانه، کشته شدن اسماعیل هنیه را "یک قتل سیاسی" و "غیرقابل قبول" خواند. این مقام روسی هشدار داد که کشته شدن هنیه در تهران "منجر به تشدید بیشتر تنش‌ها" خواهد شد.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، حمله بر هنیه را محکوم کرده است. او در شبکه‌های اجتماعی نگاشته است: "هدف این اقدام شرم آور تخریب آرمان فلسطین، مقاومت شکوهمند غزه و مبارزۀ عادلانه برادران فلسطینی ما و ارعاب فلسطینیان است."

وزارت خارجه ترکیه، با نشر اعلامیه‌ای کشته شدن اسماعیل هنیه را ''ترور شرم‌آور'' خوانده، آنرا محکوم کرد. در این اعلامیه آمده است: ''ما ترور شرم‌آور اسماعیل هنیه، رهبر دفتر سیاسی حماس در تهران را محکوم می کنیم.'' این اعلامیه افزود است که هدف این حمله گسترش جنگ غزه به منطقه است.

وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای کشته شدن اسماعیل هنیه را محکوم و اعلام کرد که این اقدام "نفرت‌انگیز" می‌تواند "تمام منطقه را به آتش" بکشاند.

با آنکه اسراییل تا کنون در مورد کشته شدن هنیه تبصره نکرده است، بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، پس از حملۀ گروه حماس بر اسراییل در هفتم اکتوبر سال گذشته، همواره بر نابود کردن کامل حماس تاکید کرده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل در پی نشر گزارش کشته شدن هنیه گفت: "هیچ تغییری در سیاست جبهۀ داخلی به وجود نیامده است. در حال حاضر، اردوی اسراییل در حال ارزیابی وضعیت است...اگر تغییری ایجاد شود، فوراً افکار عمومی را از طریق کانال‌های اطلاع‌رسانی اردو مطلع خواهیم کرد."

واکنش‌ گروه‌های مورد حمایت ایران

محمد الهندی، معاون گروه شبه‌نظامی جهاد اسلامی فلسطین، در واکنش به کشته شدن اسماعیل هنیه گفت که این رویداد نه تنها متوجه "مقاومت فلسطینی و به ویژه حماس بود، بلکه متوجه ایران" نیز است.

این مقام گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که "اسراییل در آستانۀ فروپاشی است و واکنش‌های آن نشان‌دهندۀ سردرگمی و ناتوانی در دستیابی به هر یک از اهدافش است."

همچنین گروه کتایب حزب‌الله عراق، یک گروه شبه‌نظامی دیگر که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است، با اشاره به کشته شدن رهبر حماس گفته است که اسراییل "تمامی قواعد تعامل را زیر پا گذاشت".

حکومت ایران در پی کشته شدن هنیه سه روز عزای عمومی اعلام کرده است. علی خامنه‌ای، رهبر ایران، با صدور بیانیه‌ای گفته است: "خونخواهی او [هنیه] را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفۀ خود می‌دانیم."

پیش از این مسعود پزشکیان، رییس جمهور جدید ایران، نیز در واکنش به کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران با صدور اطلاعیه‌ای نوشته بود که "جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی" خود دفاع، و عاملان کشته شدن هنیه را "پشیمان" خواهد کرد.

گروه حزب‌الله لبنان که مانند حماس از سوی ایران حمایت شده و بسیاری کشورها آن را به عنوان یک گروه تروریستی می‌شناسد، ضمن ابراز تسلیت به خاطر کشته شدن هنیه گفته است که این رویداد، گروه‌های مورد حمایت ایران را برای مقابله با اسراییل "مصمم‌تر" می‌کند.

محمود عباس، رییس اداره خودگردان فلسطین، روز چهارشنبه کشته شدن اسماعیل هنیه را ''عمل بزدلانه'' خواند و از فلسطینی‌ها خواست که در برابر اسراییل متحد باقی بمانند.

تا حالا هیچ گروهی مسوولیت کشتن هنیه را بر عهده نگرفته است، اما اسراییل در گذشته گفته بود که هنیه و سایر رهبران حماس را که مسوول حملات هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ بوده‌اند، خواهد کشت.

جاکوب ناگیل، مشاور پیشین امنیت ملی بنیامین نتنیاهو، در صحبت با صدای امریکا، با اشاره به کشته شدن هنیه در ایران و ساعاتی پیش از آن، کشته شدن یکی از رهبران حزب‌الله در بیروت گفت که حماس و حزب‌الله "در بررسی انتقام‌جویی از اسراییل برای ترور دو تن از اعضای ارشد خود در حملات چند ساعته به بیروت و تهران سر دو راهی قرار گرفته اند."

اسراییل پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، تدابیر امنیتی را در نمایندگی‌های دپلوماتیک خود در سراسر جهان افزایش داده است. همچنان تدابیر امنیتی نهادها و تاسیسات یهودی در سراسر جهان نیز افزایش یافته است.

گروه

XS
SM
MD
LG