لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: ایالات متحده از طرح کشتن هنیه با خبر نبود و در آن دخالت نداشت


انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده
انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، روز چهارشنبه ۳۱ جولای (دهم اسد) و ساعاتی پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی گروه حماس، گفت که ایالات متحده نه از این مسله آگاهی داشت و نه هم در آن دخالت دارد.

هنیه که برای شرکت در مراسم تحلیف، مسعود پزشکیان، رییس جمهور جدید ایران، در تهران به سر می‌برد، صبح چهارشنبه در اقامتگاهش در شمال تهران کشته شد.

بلینکن که سرگرم دیدار از سنگاپور است، در مصاحبه با کانال خبری آسیا گفت: "این چیزی است که ما از آن آگاه نبودیم یا در آن دخالت نداشتیم."

با اینحال، وزیر خارجۀ ایالات متحده بر ضرورت آتش‌بس میان اسراییل و حماس تاکید کرد و گفت که این به سود همه است، هم گروگان‌های اسراییلی که در بند حماس به سر می‌برند و هم فلسطینیانی که در وسط جنگ گیر مانده اند.

با آنکه اسراییل تا کنون در مورد کشته شدن هنیه تبصره نکرده است، بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، پس از حملۀ گروه حماس بر اسراییل در هفتم اکتوبر سال گذشته، همواره بر نابود کردن کامل حماس تاکید کرده است.

در جریان نزدیک به ۱۱ ماه گذشته که اسراییل در انتقامجویی از حملۀ حماس، غزه را آماج حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده است، ایالات متحده حمایت نظامی را به اسراییل فراهم کرده است.

اسماعیل هنیه از جانب گروه حماس در مذاکرات برای استقرار آتش‌بس در غزه در بدل رهایی گروگان‌های اسراییلی شرکت داشت.

بلینکن در سنگاپور گفت که آتش‌بس در غزه برای جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه ضروری است. او گفت: "از روز اول تلاش داشتیم تا غزه در وضعیت بهتری قرار گیرد و از گسترش جنگ جلوگیری شود، چه این جنگ در شمال با حزب‌الله لبنان، در بحیرۀ سیاه با حوثی‌ها یا هم ایران، سوریه و عراق باشد."

قطر که میانجی‌ عمده میان حماس و اسراییل بوده و میزبان دفتر سیاسی گروه حماس است، نسبت به موفقیت و آیندۀ مذاکرات برای آتش‌بس در غزه ابراز تردید کرده است.

گروه حماس تعهد کرده است که کشتار "بزدلانۀ" اسماعیل هنیه "بی‌پاسخ" نخواهد ماند.

حملۀ حماس بر اسراییل که به گفته مقامات اسراییلی، تندروان حماس در آن کم و بیش ۱۱۷۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند، منجر به عملیات تلافی‌جویانۀ اسراییل بر نوار غزه شد.

وزارت صحت نوار غزه که در کنترول حماس قرار دارد، بدون تفکیک نظامیان از غیرنظامیان گفته است که از آغاز عملیات تهاجمی اسراییل بر غزه، ۳۹ هزار ۳۶۰ فلسطینی کشته و ۹۰هزار ۹۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. حملات اسراییل بخش اعظم غزه را با خاک یکسان کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG