لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش طالبان و شخصیت‌های سیاسی افغان به کشته شدن اسماعیل هنیه


اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی گروه حماس، در حمله‌ای در ایران کشته شد.
اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی گروه حماس، در حمله‌ای در ایران کشته شد.

حکومت طالبان و شماری از چهره‌های افغان به کشته شدن اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی گروه حماس، واکنش نشان داده و این رویداد را نکوهش کرده اند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، صبح چهارشنبه ۳۱ جولای (۱۰ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفت که اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی گروه حماس، در تهران، پایتخت آن کشور، ''ترور'' شد، اما نگفته است که وی چگونه کشته شده است.

حکومت طالبان نیز با نشر اعلامیه‌ای، ضمن ابراز همدردی با خانواده و حامیان اسماعیل هنیه، این حمله را به شدت محکوم کرده و کشته شدن هنیه را "یک ضایعه بزرگ" خوانده است.

حکومت طالبان بار دیگر از جوانب تاثیرگذار به ویژه جهان اسلام و عرب به گونۀ جدی خواسته است که برای جلوگیری از "تجاوز و وحشت اسراییل" در منطقه، از تمام تلاش‌های شان کار گیرند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه در حکومت پیشین افغانستان نیز ترور هنیه را محکوم کرده و در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است که بدون آزادی فلسطین و به رسمیت شناختن حق حاکمیت و دولت مستقل فلسطین، رسیدن به صلح و امنیت در خاورمیانه و جهان ممکن نیست.

عبدالله گفته است: "ترور اسماعیل هنیه یکی از رهبران سیاسی فلسطین را که در این اواخر مصروف مذاکرات آتش‌بس و تلاش‌های صلح بود و اکنون به عنوان مهمان در جمهوری اسلامی ایران به سر می‌برد به عنوان یک عمل تروریستی، جنایتکارانه و خلاف تمام قوانین و عرف بین‌الدول محکوم و تقبیح می‌کنیم".

او ضمن همدردی با خانوادۀ هنیه و مردم فلسطین گفته است که عامل اصلی بحران در خاور میانه "جنایت و ظلم نظام‌مند" اسراییل علیه فلسطینیان است.

سید حسین مزاری حسینی، رییس مرکز فرهنگی تبیان در کابل نیز از ترور این مقام ارشد حماس ابراز تاسف کرده است. به گفتۀ وی عوامل اسراییل برای اینکه بتواند به "مقاومت" مردم فلسطین ضربه بزند، او را در تهران ترور کردند.

اسماعیل هنیه که برای اشتراک در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رییس جمهور جدید ایران به آن کشور رفته بود، بامداد چهارشنبه ۳۱ جولای (۱۰ اسد) در اقامتگاهش در تهران کشته شد.

رسانه‌های دولتی ایران از جمله خبرگزاری فارس گزارش داده‌اند که هنیه در یک حمله هوایی در یک اقامتگاه خاص در شمال تهران کشته شده است.

گروه حماس نیز بلافاصله روز چهار شنبه گفت که اسماعیل هنیه در حمله‌ اسراییل در تهران کشته شده است.

اسماعیل هنیه یکی از ارشدترین رهبران حماس در دو دهه گذشته بود که در سال‌های اخیر عملیات سیاسی این گروه را از قطر اداره می‌کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG