لینک های دسترسی

Breaking News

اوچا: کاهش بودجه سبب قطع کمک‌های صحی و غذایی به میلیون‌ها افغان شده است


ملل متحد گفته که از جمله ۲۴ میلیون افغان نیازمند در سال ۲۰۲۴ تنها به ۱۷.۳ میلیون آن می‌تواند کمک‌ کند.
ملل متحد گفته که از جمله ۲۴ میلیون افغان نیازمند در سال ۲۰۲۴ تنها به ۱۷.۳ میلیون آن می‌تواند کمک‌ کند.

اداره هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) گفته است که تنها ۲۲.۸ درصد از بودجه درخواستی را برای ارایه کمک‌های بشری به نیازمندان افغان در سال ۲۰۲۴ از جامعه جهانی دریافت کرده که این کمبود منجر به قطع کمک‌ها به میلیون‌ها افغان نیازمند شده است.

اوچا در گزارشی که روز دوشنبه اول جولای (۱۱ سرطان) در شبکه اجتماعی ایکس نشر کرد، گفت که به دلیل کمبود بودجه، خدمات صحی برای سه میلیون افغان و کمک‌های غذایی برای ۵.۲ میلیون نفر دیگر قطع شده است.

این اداره ملل متحد گفته است: "کمبود بودجه سه میلیون افغان را از خدمات اولیه و ثانوی بهداشتی محروم کرده است و خدمات تغذیه برای یک میلیون و ۳۰۰هزار کودک زیر پنج سال و ۴۷۰هزار زن باردار و مادران شیرده متوقف شده است."

بر بنیاد گزارش، کمبود بودجه سبب شده است که روند امدادرسانی به ۲۳۴هزار نفر که هزاران زلزله‌زدۀ ولایت هرات و سیلاب‌زدگان اخیر نیز شامل آنان اند، در زمینۀ خدمات صحی و درمان اسهال، کولرا و سایر بیماری‌ها و نیز سرپناه درازمدت، با کمبود منابع مالی مواجه شود.

ملل متحد درسال ۲۰۲۴، از جامعه جهانی خواسته است تا برای فراهم‌کردن کمک‌های بشری به حدود ۲۴ میلیون افغان نیازمند، ۳.۰۶ میلیارد دالر بودجه تامین کند.

اما اداره هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته است که از این بودجه درخواستی تا اکنون ۶۹۶ میلیون دالر که ۲۲.۸ درصد بودجه مورد نیاز را تشکیل می‌دهد، تامین شده و در حال حاضر برنامه پاسخگویی به نیازهای بشری در افغانستان ۲.۴۵ میلیارد دالر بودجه کمبود دارد.

گزارش اوچا نشان می‌دهد که به دلیل کمبود بودجه، بیش از ۱۸۰ مرکز صحی در مناطق دورافتاده افغانستان که به ۲.۱ میلیون نفر خدمات صحی ارایه می‌کرد، بسته شده است. علاوه بر این کمک‌های غذایی که قبلاً به ۶.۴ میلیون نیازمند توزیع می‌شد، اکنون به ۱.۲ میلیون کاهش یافته و حدود ۵.۳ میلیون نیازمند دیگر از کمک‌های غذایی محروم شده اند.

این اداره ملل متحد هشدار داده است که بدون تامین اضطراری بودجه اضافی، برنامه‌های کنونی امدادرسانی این سازمان در افغانستان با تهدید متوقف‌شدن مواجه است.

در گزارش آمده است:‌ "بدون بودجه اضافی، بسیاری از برنامه‌های نجات‌بخش، تیم‌های تغذیه سیار و بهداشتی که در مناطق دورافتاده که دسترسی به آنجا مشکل است، درمان کودکان مبتلا به سوتغذیه شدید در شفاخانه، در بخش‌های حمایت فزیکی و حفاظت از کودکان، ماین‌پاکی و کمک‌های معیشتی جایگزین و امدادرسانی به زنان باردار و دختران در بحران‌های آنی یا کاهش می‌یابند یا در معرض توقف قرار خواهند گرفت."

ملل متحد گفته که این کاهش بودجه در حالی رخ داده است که افغانستان با مشکلات گسترده عدم مصوونیت غذایی، سوتغذیه، بیجاشدگان داخلی، عودت مهاجرین، وجود مقادیر زیاد مواد منفجره، حوادث طبیعی و بیماری‌های ساری، تاثیرات تغییرات اقلیمی و آشفتگی‌های سیاسی مواجه است.

در این گزارش گفته شده است که به دلیل محدودیت‌های فزاینده بر حقوق زنان و دختران از سوی حکومت طالبان، زنان و دختران از دریافت کمک و دسترسی به خدمات و مشارکت اجتماعی، در انزوا قرار گرفته اند.

اوچا گفته است که گرسنگی ناشی از جنگ ۴۰ ساله در افغانستان مستلزم اجرای برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت در این کشور است.

ملل متحد در حالی از کمبود بودجه امور امدادرسانی در افغانستان نگرانی کرده است که این سازمان از جمله ۲۴ میلیون افغان نیازمند در سال ۲۰۲۴ تنها به ۱۷.۳ میلیون آن می‌تواند کمک‌های غذایی و غیرغذایی فراهم کند.

گروه

XS
SM
MD
LG