لینک های دسترسی

Breaking News

حدود ۸۰ درصد بودجه مورد نیاز عملیات بشری ملل متحد در افغانستان تامین نشده است


ملل متحد گفته که در حال حاضر، پاسخ بشری در افغانستان با کمبود بودجه کلی در حدود ۲.۴۵ میلیارد دالر مواجه است
ملل متحد گفته که در حال حاضر، پاسخ بشری در افغانستان با کمبود بودجه کلی در حدود ۲.۴۵ میلیارد دالر مواجه است

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) با نشر گزارشی گفته است که تا اواسط ماه جون، برنامه پاسخگویی و نیازمندی‌های بشری افغانستان در سال ۲۰۲۴ با کمبود قابل توجه بودجه مواجه شده است.

این اداره ملل متحد ناوقت شنبه ۱۵ جون (۲۶ جوزا) با نشر گزارشی گفت که تا اکنون تنها ۶۱۵.۷ میلیون دالر دریافت کرده است که تنها ۲۰.۱ درصد بودجهٔ پیشنهاد شدهٔ این سازمان است.

به گفتۀ اوچا این در حالی است که به دلیل سطوح بالای عدم مصوونیت غذایی و سوتغذیه، جابجایی طولانی مدت، آلودگی گسترده مواد منفجره، آفات طبیعی مکرر، شیوع بیماری‌های ساری، اثرات تغییرات اقلیمی، عدم مشروعیت سیاسی، و تحمیل سیاست‌های محدودکننده‌تر توسط طالبان بر حقوق زنان و دختران، نیازمند‌ی‌های بشری در افغانستان به شدت افزایش یافته است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد در این گزارش به خشکسالی‌های سه ساله، سیلاب‌های اخیر، زلزله مرگبار سال گذشته در هرات، برگشت ۶۱۰هزار مهاجر افغان از پاکستان و ایران طی ده ماه گذشته، اقامت ۳.۴ میلیون نفر در نزدیکی ساحات آلوده با ماین و مواد منفجر ناشده و محرومیت حدود یک‌ونیم میلیون دختر از آموزش اشاره کرده است.

در گزارش آمده است:‌ "در حال حاضر، پاسخ بشری در افغانستان با کمبود بودجه کلی در حدود ۲.۴۵ میلیارد دالر، با کسر مالی بحرانی ۱.۱ میلیارد دالر...مواجه است."

اوچا با نگرانی گفته است که کمبود بودجه در حال حاضر سه میلیون نفر را از دسترسی به خدمات اولیه و ثانوی صحی، ۱.۳ میلیون کودک زیر پنج سال و ۴۷۰هزار زن حامله و شیرده از دریافت خدمات تغذیه تکمیلی و ۲۳۴هزار نفر را از دسترسی به منابع برای پاسخ به اسهال آبگین حاد محروم کرده است.

همچنان بر اساس گزارش، کمبود بودجه نه تنها سبب تاخیر حمایت طولانی‌مدت از ساخت مسکن برای زلزله‌زدگان و سیلاب‌زدگان افغان شده، بلکه بخش‌های آموزش، صحت، تغذیه، حفاظت و سرپناه را نیز در معرض خطر قطعی قرار داده است.

اوچا گفته است: "بدون بودجه بیشتر، برنامه‌های حیاتی نجات‌بخش، به شمول تیم‌های سیار صحی و تغذیه که به مناطق دشوارگذر خدمات‌رسانی می‌کنند، درمان بستری برای کودکان مبتلا به سوتغذیه شدید با عوارض طبی، حمایت روانی اجتماعی و حمایتی از کودکان، ماین‌روبی، کمک‌های غذایی و معیشتی، و تهیه بسته‌های [بهداشتی] برای زنان و دختران در سنین باروری در طول بحران‌های ناگهانی با خطر کاهش بیشتر و توقف مواجه است."

به باور دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد، کمبود بودجه نه تنها نیازمندان را متاثر می‌کند، بلکه این چالش بر ظرفیت بازیگران بشری برای اولویت‌دادن به نیازهای فوری به جای حفاظت از موضوعاتی مانند استثمار و سواستفاده جنسی، و نیز برنامه‌های فراگیر که برای رفع نیازهای زنان، دختران و افراد دارای معلولیت حیاتی است، تاثیر می‌گذارد.

اوچا کمک‌کنندگان را ترغیب کرده است که تا جهت حمایت تخنیکی و شریک‌کردن تجارب و دانش برای افزایش اعتماد متقابل و کمک به ایجاد یک محیط توانمندتر، تعامل بین‌المللی خود را با حکومت طالبان بیشتر کنند.

پیش از این برنامه جهانی غذا نیز هشدار داده بود که از ماه می تا اکتوبر سال روان میلادی، ۱۱ میلیون نیازمند افغان به دلیل کمبود بودجه نمی‌توانند به کمک‌های غذایی دسترسی یابند، ۱۲.۴ میلیون نفر در این مدت به شدت با عدم مصوونیت غذایی مواجه اند و از این میان ۲.۹ میلیون نفر در مرحله اضطرار قرار دارند.

علاوه بر این چهار میلیون نفر از جمله ۳.۲ میلیون کودک زیر پنج سال دچار سوتغذیه شدید هستند و ۲۳.۷ میلیون نفر نیز به کمک‌های بشری نیاز دارند.

گروه

XS
SM
MD
LG