لینک های دسترسی

Breaking News

مصر: مذاکرات آتش‌بس بین اسراییل و حماس از سرگرفته می‌شود


مقامات مصری روز شنبه ۱۶ مارچ (۲۶ حوت) گفتند که انتظار می‌رود مذاکرات برای برقراری آتش‌بس در جنگ اسراییل و حماس، از روز یکشنبه ۲۷ حوت، در پایتخت قطر از سر گرفته شود.

این نخستین بار است که مقامات اسراییلی و رهبران حماس از زمان آغاز ماه رمضان به اینسو به مذاکرات غیرمستقیم می‌پیوندند. میانجی‌گران بین‌المللی امیدوار بودند که پیش از آغاز ماه رمضان یک آتش‌بس شش هفته‌ای برقرار شود، اما حماس پافشاری کرد که هرگونه توافقی باید منجر به آتش‌بس دایمی در غزه شود، درخواستی که اسراییل آن را رد کرد.

با این حال، در روزهای اخیر، هر دو طرف گام‌هایی را با هدف ازسرگیری مذاکرات برداشته اند.

دو مقام مصری که یکی از آن‌ها در مذاکرات شرکت دارد، به ذکر نشدن نام‌شان در گزارش گفتند که حماس پیشنهاد جدیدی برای یک طرح سه مرحله‌ای به میانجی‌ها ارایه کرده است.

مرحله اول، آتش‌بس شش هفته‌ای است که شامل آزادی ۳۵ گروگان زن، بیمار و سالمند اسراییلی در ازای آزادی ۳۵۰ فلسطینی زندانی در اسراییل است.

حماس در این مرحله همچنین حداقل پنج سرباز زن اسراییلی را در ازای ۵۰ زندانی فلسطینی برای هر کدام آنان، آزاد خواهد کرد. این مرحله به گفته حماس باید شامل عقب‌نشینی نیروهای اسراییلی از دو جاده اصلی در غزه باشد و به فلسطینی‌های آواره اجازه بازگشت به خانه‌های شان داده شود.

در مرحله دوم، با برقراری آتش‌بس دایمی، حماس سربازان باقی‌ماندهٔ اسراییلی را که گروگان گرفته است، در ازای تعداد بیشتری از زندانیان فلسطینی آزاد می‌کند.

به گفته این مقام مصری، در مرحله سوم، حماس اجساد گروگان‌هایی را که در اختیار دارد، در ازای لغو محاصره غزه و اجازه آغاز بازسازی تحویل خواهد داد.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، این طرح سه مرحله‌ای را "غیر واقعی" خوانده است. با این حال، او موافقت کرده که مذاکره کنندگان اسراییلی را برای گفتگوهای بیشتر به قطر بفرستد.

مقامات مصری گفته اند که انتظار می‌رود این مذاکرات بعد از ظهر یکشنبه ۲۷ حوت، از سر گرفته شود، هرچند ممکن است تا دوشنبه به تعویق بافتد.

دولت نتنیاهو با آتش‌بس دایمی مخالفت کرده است و اصرار دارد که ابتدا باید به هدف اعلام شده خود، یعنی "نابودی حماس" برسد.

دفتر نتنیاهو همچنین روز جمعه ۲۵ حوت ، اعلام کرد که او عملیات نظامی بر رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه را که حدود ۱.۴ میلیون آواره فلسطینی در آن پناه گرفته‌ اند، تایید کرده است.

ایالات متحده و سایر کشورها هشدار داده‌ اند که چنین عملیاتی می‌تواند فاجعه‌بار باشد، اما اسراییل می‌گوید که عملیات برای نابودی اعضای حماس مستقر در این شهر را انجام خواهد داد.

پس از حمله حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته که منجر به کشته شدن حدود ۱۲۰۰ تن و گروگان گرفتن ۲۵۰ تن دیگر شد، بسیاری از فلسطینی‌ها به رفح فرار کردند.

دفتر نتنیاهو گفته است که عملیات رفح شامل تخلیه غیرنظامیان خواهد بود، اما جزییات یا جدول زمانی برای آن ارایه نکرده است. اردوی اسراییل روز سه شنبه گفت که قصد دارد غیرنظامیان را به ساحات امنی در مرکز غزه که "ساحات بشردوستانه" خواند، منتقل کند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز جمعه گفت: "ما باید شاهد یک طرح روشن و قابل اجرا باشیم" تا محافظت از مردم بی گناه در رفح در برابر حمله اسراییل تضمین شود.

گروه

XS
SM
MD
LG